
DOKUMENTATIONEN

PROPAGANDA, LEGITIMACY, AND INFORMATION 

Taiwan in Public and International Media of the 

Peoples Republic of China (1981/82)*

* Paper presented at the Panel on "Political Communication 

in the People's Republic of China: The Maoist Reassessed," 

Annual Meeting of the Association for Asian Studies, 

Washington, D.C., March 23-25, 1984.

Jörg-Meinhard Rudolph

Basic Pattern of the PRC Publication System

Printed media in the People's Republic of China can be 

classified either as "public" (gongkai faxing), as "domestic" 

(guonei faxing), or as internal (neibu faxing). The lowest 

of these categories is "public" as nobody is excluded from 

buying, reading, or subscribing to related materials. "Do­

mestic" periodicals are not for export, thus foreigners as 

well as foreign research institutions etc. are generally ex­

cluded from access. Inside the PRC, however, both cate­

gories range as "public" and are available for interested 

PRC citizens without special’ authorization. "Internal" 

(neibu) means that related material is only accessable for 

entitled individuals. Foreigners as well as PRC citizens are 

generally excluded from buying and even reading thus clas­

sified books and periodicals.

The following analysis deals only with these categories 

and does not include, for example, Communist party and 

government circulars ("Zhongfa") and other similar docu­

ments which are classified "secret" (jimi).

Classified press media always bear an imprint which gen­

erally reads "Internal reading material, deposit carefully," 

and in order to avail themselves of these publications Chi­

nese citizens have to present a "Letter of Recommendation", - 

usually issued from their work unit Communist Party 

branch. Due to this restrictive procedure, comprehensive 

research on the internal communication system of the PRC 

has been scarce. Little is known on the contents of internal 

publications, and even less on the structure of the "neibu" 

system1.



Dokumentationen 59

For some basic but authoritative we can rely on the 

"China Publishers' Yearbook 1980" (Zhongguo Chuban Nian- 

jian 1980). In this public PRC source we find, for example, 

the "Provisional Regulations for the Work of Publishing 

Houses". In paragraph 22, Article 6, we read:

"Publishing Houses have to adopt different distribu­

tion methods according to the character of the manu­

scripts, as well as to consider social effects and the 

intended readership. Most books have to be distribut­

ed publicly. This is inadvisable for some books which 

should be distributed internally to researchers and 

personnel in specific fields . .."2

Thus we can conclude that at least part of the responsi­

bility for determining the grade of classification of publica­

tions lies with the respective publishing houses. But the 

criteria for the classifications are still in the dark. How are 

we to understand the rule that the manuscript contents 

have to be considered, as well as their "social effects" and 

the "intended readership"?

As long as we lack the over-all authoritative classifica­

tion rules and regulations, we have to take the roundabout 

way of contents analysis to reach an understanding of the 

considerations that finally result in classifying a publication 

as "neibu", and to determine function and role of internal 

publications. In order to arrive at well-founded conclusions 

this paper will procede by analyzing the contents of public 

and available internal material along a topic of high political 

sensitivity for Communist China. Taiwan has been chosen 

because it is one of the serious issues of challenge for 

Communist China today for the following reasons:

- Taiwan's socio-economic system and the prevailing Kuo­

mintang ideology are officially in constant opposition to 

the PRC as well as the CPC in every respect;

- Taiwan is economically much more developed than the 

PRC;

- the average standard of living of Taiwan's workers and 

peasants is much higher than in the PRC;

- Taiwan is considered to be genuinely Chinese;

- as the "Republic of China", Taiwan is an explicit and 

intended denial of PRC legitimation.

Therefore, the Taiwan coverage of the respective press 

media will provide a clue to our problem.

The Public Sector

In 1979/80, according to a "Simplified List of Magazines and 

Newspapers"3 a total of 1,085 newspapers and magazines 

were published in the PRC. 474 periodicals of these were 



60 Dokumentationen

classified "domestic" ("guonei") and thus not available out­

side the PRC. Some of these, like e.g., the "Liberation 

Army Pictorial" have since become "public"4, while the 

"Newspaper and Magazine Index for the PRC" (Quan Guo 

Baokan Suoyin) is still classified "domestic." As it lists all 

articles printed in "public" and "domestic" PRC periodicals 

according to their topics, this monthly "Index" would - if 

available - facilitate foreign research on the PRC commu­

nication system. Keeping it within PRC borders seems to 

work against this objective. From the "Simplified List" it 

can be seen that "domestic" magazines generally focus on 

practical problems of science, industry, etc., and reports 

on related achievements (cf. Appendix 1). Within the PRC, 

however, the "domestic" periodicals are all part of the pub­

lic press media network.

With a circulation of 5.3 million copies per day,5 the 

"People's Daily" (Renmin Ribao) is the largest national daily 

newspaper in the PRC. As it is the Communist Party central 

press medium, it goes without saying that it is politically 

the most important newspaper in Communist China: It is 

authoritative. That does not mean, however, that it is also 

informative. If we take a look at its coverage of the hijack­

ing of a CAAC airliner in spring 1983 which finally had to 

land in South Korea we find that the "People's Daily" did 

not disclose where the hijackers had wanted to fly: to Tai­

wan.

A newspaper which ignores important facts is bound to 

be boring, and thus hardly anybody in the PRC generally 

reads the "People's Daily", - the large circulation is due to 

office and other forms of arranged subscriptions. But as 

the official party newspaper, it demonstrates the omnipres­

ence of the CPC, and is furthermore indispensable for the 

Communist Party as the "collective organizer, propagandist, 

and agitator" (Lenin). Thus, the "People's Daily" sets the 

mark for the PRC public media news coverage. None of the 

other public PRC periodicals is entitled to say anything 

against or depart from the official line established in the 

party paper.

What does this mean for the Taiwan coverage of Com­

munist China's public press?

During the first 20 odd years after the establishment of 

the Communist regime on mainland China, Taiwan, the Kuo­

mintang, or Chiang Kai-shek were the synonyms for all the 

evil in the world. Conseguently the CPC called for the 

liberation of Taiwan and the public media focused on re­

ports of ruthless suppression and cruel exploitation by the 

then so-called "Chiang bandits". In the coursn of the 70s, 

when Sino-American tensions gradually eased, this Taiwan 



Dokumentationen 61

image changed. On May 3, 1973, the "People's Daily" pub­

lished the first report on the rescue of two Taiwanese 

fishermen by a mainland team and their medical treatment in 

Fujian Province. On May 16, the paper reported the safe 

return of the fishermen to Taiwan. Since then, the rescue 

of Taiwanese at sea has become a regular feature in the 

public PRC press. Along the coast of Fujian, several new 

rescue stations were built, allegedly to take better care of 

Taiwanese fishermen.6 While, during the 70s, the "gang of 

Chiang bandits" was still attacked from time to time, the 

public media began to stress contacts between Chinese from 

"both sides of the Taiwan Straits". On December 17, 1978, 

shortly after the establishment of diplomatic relations be­

tween the PRC and the United States had been announced, 

and two weeks before the National People's Congress issued 

the "Proclamation to the compatriots of Taiwan", the 

"People's Daily" for the last time called the Kuomintang a 

"ruling cligue". Ever since, the PRC public media have 

used the polite form when reporting on the Nationalist Party 

and its officials. Meanwhile the arch enemy is sometimes 

referred to as "Jiang lao xiansheng", i.e., Mr. Chiang Kai- 

shek. It should be noted, however, that this does not mean 

that for instance PRC history books were rewritten or that 

the internal media used the same expressions. In the August 

20, 1981, issue of "Cankao Ziliao" (Reference Material) we 

find the headline "Foreign military observers believe that 

the unnoticed entry of a plane of the Chiang gang into 

mainland airspace is unusual" (the plane referred to was 

that of Huang Zhicheng who had defected from Taiwan to 

the PRC).

Public coverage of Taiwan, it follows, is aimed at creat­

ing a certain atmosphere appropriate to the respective pre­

vailing policy of the PRC government. At present, Peking 

stresses the need for the reunification of Taiwan with the 

PRC, and the longing of the Taiwanese compatriots to see 

this national task accomplished soon. All related reports can 

hardly be called informative, and sometimes even give false 

information. On April 17, 1983, under the headline, "The 

people's hearts think of the ancient soil, hotel named 

'Dreaming of the native land'", the "People's Daily" carried 

a report based on an advertisement in the Taiwanese "Zili 

Wanbao" of March 20, 1983 which the "People's Daily" edi­

tors had definitely misunderstood. The hotel in question 

was actually called "Dreamland", and this etablissement cer­

tainly offered its "motor-driven beds" (diandong chuang) 

and "luxury mirror palaces" (haohua jing gong) for other 

pleasures than dreams of the re-unification with the mother­

land. 7



62 Dokumentationen

Public press coverage on Taiwan's domestic situation is 

mainly accomplished by the "People's Daily". Related items 

are generally short, and as far as Taiwan's political and 

economic situation and social conditions are concerned, a 

fairly negative image is conveyed, though presently, re­

ports on violent suppression and harsh exploitation do not 

prevail. Instead, the public media stress Taiwan's depend­

ence on the outside world, especially with regard to raw 

materials. Most of the related news items conclude that 

these problems of Taiwan could easily be solved if the 

"Kuomintang authorities" would only agree to cooperate with 

Peking.8

Thus, it can be concluded that with regard to the Tai­

wan coverage, PRC public media are a means for the CPC 

to propagate prevailing policies. Presently, neither details 

on the living standards nor figures on incomes in Taiwan 

can be found in the public press. Photographs showing 

scenes of everyday life in Taiwan, e.g., a street in Taipei 

with all the motor-bikes, are not published in public media. 

When in January 1982, the internal magazine "Bianyi Can- 

kao" (Editing and Translating Reference) carried such 

photographs they were accompanied by a note saying "in­

ternal material, not to be used for publication!" Taiwan's 

economic successes are definitely taboo in the PRC public 

media.

"Neibu" - Internal

If, therefore, the PRC public media pursue the strategy of 

"no news" with regard to Taiwan's development, there has 

to be a source of information for those who are responsible 

for deciding what is to be published and what is to be de­

leted. For this task they have to be acquainted with the 

actual situation on the island, as well as with international 

events. Thus, a network for the supply of authentic in­

formation on all relevant fields is necessary. With regard to 

the Taiwan issue this pre-requisite is further underlined by 

the fact that for years, the Peking government has pursued 

a rather practical policy of contact with the Kuomintang. 

Here, at least, the need for substantial information is ob­

vious .

An information system of this kind does, indeed, exist. 

It is classified "neibu" - internal - and thus kept secret to 

foreigners. It is only recently, that copies of one of the 

most important PRC periodicals that reflect the flow of 

international news and public opinion outside the PRC on 

fairly everything of political, economic, military, cultural, 



Dokumentationen 63

etc. importance have become available. This periodical is 

called "Reference Material" (Cankao Ziliao). It is an infor­

mation bulletin, published twice a day (morning and after­

noon) with an average of 80-90 pages per issue. The bul­

letin which appears in the same format as the CPC semi­

monthly "Red Flag" (Honggi) is printed in unusually big 

letters, and is distributed to the entitled work units or 

individuals via organizational or official channels. It can be 

neither bought nor subscribed to. Apart from certain work 

units which deal with foreign countries, it seems that sec­

tion heads generally receive a copy.9

The contents of the "Reference Material" consist almost 

exclusively of foreign news agency dispatches and reports 

from foreign newspapers and magazines, translated into 

Chinese. From time to time, so-called "Reports by our own 

correspondent" cover non-routine topics or summarize im­

portant world developments and are always signed by the 

respective author. But the "Reference Material" certainly 

does not entertain a large network of correspondents all 

over the world who are busy writing "Reports" or trans­

lating from the world press. Though the bulletin does not 

carry a note on the publishing agency it is certain that it 

is compiled, edited, and published by the state-owned Xin­

hua News Agency in Peking, because no other institution in 

Communist China has the necessary large-scale direct and 

current access to foreign news items. Moreover, a large 

staff of trained and experienced translators is necessary, 

and finally, "Reference Material" often publishes full trans­

lations of lengthy newspaper reports only two days after 

they appreared in other parts of the world. Hence, either 

the originals or a ready-made translation are telexed to 

Peking - undoubtedly by a Xinhua correspondent abroad.

If retranslated, the current news and background mate­

rial of the two daily "Reference Material" issues would make 

up an average total of 300-400 typed pages. Thus, it can 

be assumed that it is the main task of the 150 Xinhua cor­

respondents in 85 countries abroad to collect and/or trans­

late the material for this information bulletin. It seems to be 

their real task, not the meagre coverage of international 

events that the "People's Daily" usually carries.

The first two pages of each "Reference Material" issue 

list a categorized table of contents. One of the frequent 

topics is headed "Taiwan/Hong Kong/Macao." In this col­

umn, and sometimes also in the current affairs section (in 

heavy print), reprints and reports on Taiwan are to be 

found.

In an analysis of the entire August 1981 Taiwan coverage 

of the "Reference Material" it could be established that, 



64 Dokumentationen

unlike the "People's Daily", this bulletin published news on 

Taiwan that was quite unfavorable to the PRC.10 For ex­

ample, the economic development of Taiwan and the PRC 

were compared. On August 17, 1981, "Reference Material" 

readers were able to find figures on the standard of living 

in Taiwan: 39% of the farmers owned a washing machine, 

89% a refrigerator, 24% a telephone; 11, 20, and 16 times 

as many as in 1959. In August 1981, the month under sur­

vey, anti-Communist propaganda moves of the Kuomintang 

were meticulously covered by the bulletin, including those 

which actually revealed the inner most mechanisms of cer­

tain domestic PRC policies such as the campaign against the 

PRC writer Bai Hua which, at that time, was about to be 

resumed by the CPC. No doubt, therefore, the "Reference 

Material" is exclusively a source of information on current 

international events and developments of which the Taiwan 

coverage is an important and fairly exhaustive part.

However, the tremendous undertaking of publishing two 

"Reference Material" issues a day cannot be explained 

simply by the necessity of keeping some ageing upper­

middle grade Communist Party cadres informed, on topics, 

moreover, which most of them will hardly ever have to 

decide upon. Apart from satisfying the narcisstic desires of 

CPC cadres who love to read what the outside world thinks 

of them, their policies and their country (the related column 

is headlined "Reflections on China / Dealing with Foreign 

Nationals"), the real purpose of the "Reference Material" is 

a very practical one.

As has been indicated above, access to the bulletin is 

not always limited to section heads only. Under special cir­

cumstances, even grade 20 cadres (e.g., editors and trans­

lators) can read it or are even supposed to do so, the pre­

requisite being that they deal with foreign affairs. For 

them, the translated material serves as raw-material for 

comments on many different topics. When, for example, in 

December 1982, martial law was declared in Poland, "Ref­

erence Material" immediately inserted a new column headed 

"Situation in Poland" which supplied background material 

sufficient to satisfy the needs of e.g., "People's Daily" 

commentators who wrote on the Polish crisis. And when, on 

October 15, 1982, in the "Voice of the readers" column of 

the "People's Daily" a report was repudiated that had ap­

peared in the April 1982 issue of "Harper's" under the title 

"China Stinks", it is certain that the "People's Daily" com­

mentator had not referred to "Harper's" but to the Chinese 

version "Zhongguo zai fa chou" ("China Stinks") in the 

"Reference Material."



Dokumentationen 65

For Peking's propaganda to be effective, a thorough 

background on facts is indispensable, and a vivid example 

for this function of the "Reference Material" can be found 

in its Taiwan coverage.

The "Reference Material" afternoon edition of October 9, 

and its morning edition of October 11, 1981, carried a "Re­

port by our own correspondent" and two Xinhua dispatches 

from Hong Kong respectively all dealing with reactions and 

comments of Taiwanese and prominent overseas Chinese to 

Peking's Nine-Point-Proposal for the "peaceful re-unification 

of the motherland." These three items covered altogether 

more than five pages of the bulletin. The headlines were 

"Our Nine-Point-Proposal Leads To Heavy Attacks on the 

Taiwan Authorities",11 "Taiwan Authorities and Public 

Opinion on Our Nine-Point-Proposal - Specific Contents and 

Reactions", and "Doubts of Some Scholars at Present in 

America and Public Figures in Taiwan in Our Nine-Point- 

Proposal for Taiwan."

One year later, in October 1982, the "China Yearbook 

1982" (Zhongguo Baike Nianjian 1982) came off the press. 

One part of its Taiwan chapter ("Ye Jianying's Nine-Point- 

Propsal Shook Taiwan")12 is based on the above "Reference 

Material" reports. But as the publicly available "Yearbook" 

serves propaganda purposes, the related chapter aims at 

creating the impression that Taiwan's leading figures, espe­

cially the academics, had been thrown into confusion simply 

because of Peking's proposal. According to the "Yearbook", 

in view of Peking's generosity and flexibility, the head of 

the Taiwanese Information office of the Executive Yuan, 

Song Chuyu, did not only reject the proposal but did it 

"hastily" (jiji mangmang). "Reference Material" readers, 

however, learned that Song Chuyu only "gave an interview" 

(fabiao tanhua) and seems to have remained fairly calm. 

Statements which do not fit into the propagandistic frame of 

Taiwanese in confusion are not quoted in the "Yearbook". 

Kang Ningxiang, for instance, was introduced by the "Ref­

erence Material" issue of October 11 as a member of the 

"Taiwanese oppositional faction" and quoted as saying that 

after the re-unification the people must enjoy the political 

right to "organize an opposition party." But the "Yearbook" 

only quoted him as advocating the re-unification on a "dem­

ocratic basis" which according to Peking was clearly stip­

ulated in the Nine Points. As it is the intention of the 

"Yearbook" to glorify the Communist policy on Taiwan while 

it depicts the island as thrown into a helpless state of con­

fusion it does not mention Taiwan's reaction to point 6 of 

the proposal. There, Peking offered financial aid to Tai­

pei - a statement that was taken as a joke on the island.



66 Dokumentationen

The "Reference Material" issue of October 11 published 

related ironic and sharp Taiwanese statements, but the 

"China Yearbook 1982" remains completely silent on this 

point.

"Cankao Xiaoxi" - Reference News

Between the two extremes of the PRC communication sys­

tem - the public and the internal sector - we find a spe­

cial kind of periodical, the "Reference News". Like the 

"Reference Material", it uses exclusively non-PRC sources, 

press agency, newspaper, and magazine reports, for its 

news coverage. In a review of the sources from which the 

editors of the paper drew their reprints on the PRC be­

tween August 1981 and March 1982, it could be established 

that only 3 out of 16 foreign news agencies were of Com­

munist origin (Tass, USSR; ADN, East Germany; Tanjug, 

Yugoslavia). Their percentage of the total PRC news was 

only 5%. Most reprints were taken from Western news agen­

cies like Reuters (22%), AP (22%), AFP (20%), UPI (17%), 

etc. At the same time, in the period under survey, articles 

from 130 different non-PRC periodicals were reprinted. The 

respective list is headed by the Japanese "Mainichi Shim­

bun" (27 reprints). The most freguently used Western 

press media were "Asian Wall Street Journal" (13 reprints), 

"New York Times" (13), and the British "Daily Telegraph" 

(10).

This wide-range news coverage, alone, makes the small 

four-page newspaper a unique phenomenon among the PRC 

press media because it resembles a Western daily news­

paper: important international events, for example the dec­

laration of martial law in Poland were made frontpage lead­

ers whereas, at the same time, the "People's Daily" front­

page chose to focus on the tree-planting campaign.

With a circulation of 8.47 million copies a day,13 the 

"Reference News" is the largest daily in the PRC - sur­

passing the "People's Daily" by about 3 million copies. It is 

printed daily in 25 PRC cities14 and outnumbers the party 

paper again by 5 printing offices. However, the most im­

portant difference between these two largest PRC news­

papers lies in the fact that the "Reference News" is read 

fairly intensively by the people for whom it is published: 

intellectuals and lower officials.15 Its tremendous circulation 

is not the result of office or other forms of arranged sub­

scriptions but the decision of the individual subscriber (in 

view of the 6 Yuan subscription fee per year, i.e., about 



Dokumentationen 67

one tenth of a monthly salary, certainly a carefully con­

sidered decision!).

In striking contradiction to its tremendous circulation, 

the "Reference News" is classified as "internal reading ma­

terial" that has to be deposited carefully. The related 

phrase "Neibu kanwu, zhuyi baocun" is imprinted on the 

frontpage of each copy - which may enhance its attractive­

ness for the PRC readership, but does certainly not ensure 

that it remains secret.

Since foreign scholars and journalists have known about 

this newspaper, it has given cause for many rumors and 

speculations. Reports on the "Reference News" are numer­

ous. One asked: "How well informed are Chinese officials 

about the outside World?"16, another answered that: "Chi­

nese can read foreign reports"17. In view of the fact that 

the PRC is a state with total party control over the entire 

public media the "Reference News" has caused wide-spread 

amazement. Two years ago, the latest of these reports was 

carried by the Hong Kong monthly "Ming Pao". When deal­

ing with "The freedom of the News", the first of several 

related articles focused on the situation in the near-by 

People's Republic. After stating that Peking's official press 

media were so boring because they only carried no-news, 

the author went on:

"Maybe just because of that Peking has published 

the 'Cankao Xiaoxi' which carries news from the for­

eign press, articles and commentaries. The contents 

are not at all garbled or abridged. This is genuine 

and most up-to-date news."18

This appraisal of the "Reference News" as a valuable source 

of free information amidst a sea of boring and misinforming 

CPC-controlled media cannot be maintained after a closer 

analysis of the paper.

An analysis of the Taiwan-coverage between August 1981 

and March 1982 revealed that the "Reference News" editors 

preferred to reprint news reports on adverse social condi­

tions on the island. Oppositional activity in Taiwan against 

the ruling Kuomintang was used to prove that political op­

pression prevails. The editors paid close attention to the 

fact that no information on everyday-life on Taiwan and the 

living standard of the people was conveyed to the reader­

ship . Items containing facts and figures from which main­

land readers would indeed have been able to get a "taste of 

life" in Taiwan (as promised in one reprint) were deleted. 

For example, the average income figure and the statement 

that "unemployment is low" were censored.19 The following 

passage from a "Daily Telegraph" report was deleted when 

the report appeared in the "Reference News":



68 Dokumentationen

"the 17 million Chinese on Taiwan have almost every­

thing the one billion Chinese on the mainland want - 

reasonable housing, high wages, televisions, nice 

clothes, no rationing, no political campaigns, and the 

freedom to choose their own jobs and where they wish 

to live."

On the other hand, details on pollution in Taipei and state­

ments on unjust treatment of women - from the same re­

port - were reprinted (see Appendix 2).

Apart from this kind of manipulation, incorrect trans­

lations could be found so regularly that it is hard to be­

lieve in accidental mistakes. The "Reference News" version 

of the same "Daily Telegraph" article rendered, for ex­

ample, the English term "progress" as "biduan" ("malprac­

tice") in Chinese as the latter fitted much better into the 

image of Taiwan that is to be conveyed to the mainland 

readership. When the same report referred to bicycles on 

the mainland as a "more primitive form of transport" as 

compared to Taiwan's motorcycles, the Chinese version 

changed the word "primitive" into "jiandan" ("uncomplicat­

ed"). And the "Daily Telegraph" statement that the Tai­

wanese were better off than the mainlanders "in almost 

everything" was rendered by the paper's editors as "in 

some respects" (for all examples cf. Appendix 2).

The aim of the paper's Taiwan coverage was therefore 

not to inform its readership. The "Reference News" sup­

ported, developed, or prepared the ground for the official 

propaganda for which the "People's Daily" set the mark. In 

August 1981, "Cankao Xiaoxi" readers learned that Taiwan 

faced foreign trade difficulties, that conflicts between labor 

and capital increased, that no boom for Taiwan's industry 

was to be expected in the months ahead, that the entire 

economy was "in depression" and, finally, that the Taiwan 

Dollar had been devalued (here even a figure was publish­

ed!). In the month of September 1981, the paper reported 

that trade between Taiwan and the PRC had suffered a 

"great decline", that Taiwan's construction industry was in 

difficulties, that export figures were "on the decline", and 

that due to a flood, vegetable prices had gone up by 30% 

(again a figure!), and that all vegetables were in "short 

supply". Did this coverage of the island's economic situation 

not establish that Taiwan was in urgent need of economic 

aid? All items were taken from Taiwanese news media. All 

references were clearly indicated. For "Reference News" 

readers it was thus only logical that as Peking issued its 

Nine-Point-Proposal to Taiwan on September 30 of the same 

year, it also offered financial aid to the island. Thus, the 

Point 6 of the Communist re-unification proposal appeared 



Dokumentationen 69

as a mere consequence of the situation in Taiwan as covered 

by the "Reference News", - though it may also have been 

that the CPC Central Comittee fell victim to its own prop­

aganda.

Conclusions

As shown in the foregoing analysis Taiwan coverage in the 

public media of the People's Republic of China concealed all 

positive facts and figures, especially those related to the 

standard of living of the Taiwanese. Why is this such an 

imperative necessity for the public media? Because Taiwan 

not only successfully follows the ways of Western capitalism 

but is also regarded as a genuine Chinese country by the 

mainland population. Moreover, the "Republic of China on 

Taiwan" is an explicit and intended state-alternative to the 

PRC. Actually, the two antagonistic systems are engaged in 

a competition for legitimation. Economically, Taiwan has won 

the race for the time being, a fact which is tacitly acknowl­

edged by Peking's present public coverage on Taiwan. The 

public media no longer paint the horrifying picture of life 

on the island as they did in the past when the armed lib­

eration of the Taiwanese compatriots was proclaimed, and 

was legitimated by their sufferings. In view of present-day 

peaceful intentions the PRC claims, however, propaganda of 

this kind is no longer feasible. Today, public coverage of 

Taiwan has to legitimate the island's incorporation into the 

political and economical system of mainland China (and not 

vice versa, as may be indicated by the respective results of 

development!).

"Cankao Xiaoxi" plays a unique and crucial role in this 

context. First of all because it is the most widely read daily 

newspaper in the PRC (assuming 3-4 readers a copy which 

is realistic we get a total readership of about 30 million PRC 

citizens!). Secondly, "Cankao Xiaoxi" is classified as "in­

ternal" which is likely to enhance its credibility as com­

pared to the public media. More important than this, how­

ever, is the source material of "Cankao Xiaoxi". While it 

basically presents the same negative picture of Taiwan as 

the "People's Daily", it does so exclusively by reprinting 

foreign, even mainly Taiwanese sources. What do the editors 

achieve by that? They prove that the "People's Daily" 

coverage is correct. All those who do not believe a single 

word in the party paper are induced to believe the reports 

published in "Cankao Xiaoxi" which are ostensibly impartial 

and sometimes even from the "class-enemy". The readers no 

longer have arguments against the image of Taiwan created 



70 Dokumentationen

by the public media as they will never be able to prove 

that "Cankao Xiaoxi" publishes only garbled and thus ma­

nipulative versions of foreign news items on Taiwan (and 

other politically sensitive subjects). Several million PRC 

citizens, intellectuals in the majority, are thus overwhelmed 

ideologically and have to accept the logic and legitimation of 

Peking's Taiwan policy.

The "Provisional Regulations for the Work of Publishing 

Houses", guoted at the beginning of this paper, stipulated 

that in the PRC printed material has to be classified as in­

ternal (neibu) and reserved for a previously "intended 

readership" because of its "social effects". These are not 

specified, but it may be taken for granted that they are 

bound to be negative if other than the "intended reader­

ship" has access. The foregoing case study establishes that 

simple figures and statistics on the number of motor bikes, 

washing machines, or per capita income in Taiwan fall into 

this category. This information is reserved for the reader­

ship of "Reference Material" or similar "neibu" periodicals. 

If this information were spread in the People's Republic of 

China, the mere number of washing machines in Taiwan 

would cause negative "social effects". Thus no such figures 

appear in the public media, including "Cankao Xiaoxi".

The classification system of the PRC media, i.e. the 

gradual exclusion of the majority of people from information 

(not state secrets!), results from the crisis of legitimation 

of the present regime. The acuteness of this "crisis of con­

fidence" (Xinxin weiji) defines the grade of accessibility to 

information and is paraphrased as "social effects" in CPC 

documents. The role of the different sectors of the PRC 

publication system can then be described as follows:

- The "People's Daily" propagates CPC policies;

"Cankao Xiaoxi" legitimates CPC policies;

- Internal sources inform the ruling elite and enable them 

to direct their propaganda efficiently.

Summary

Printed media in the People's Republic of China can be 

classified either as "public" (gongkai faxing), as "domestic" 

(guonei faxing), or as internal (neibu faxing). The lowest 

of these categories is "public" as nobody is excluded from 

buying, reading, or subscribing to related materials. "Do­

mestic" periodicals are not for export, thus foreigners as 

well as foreign research institutions etc. are generally ex­

cluded from access. Inside the PRC, however, both cat­

egories range as "public" and are available for interest PRC 



Dokumentationen 71

citizens without special authorization. "Internal" (neibu) 

means that related material is only accessable for entitled 

individuals. Foreigners as well as PRC citizens are general­

ly excluded from buying and even reading thus classified 

books and periodicals. While we can conclude that the 

responsibility for determining the grade of classification of 

publications lies with the respective publishing houses, the 

criteria for the classifications are still in the dark.

As long as we lack the over-all authoritative classifica­

tion rules and regulations, we have to take the roundabout 

way of contents analysis to reach an understanding of the 

consideration that finally result in classifying a publication 

as "neibu", and to determine function and role of internal 

publications. In order to arrive at well-founded conclusions 

this paper procedes by analyzing the contents of public and 

available internal material along a topic of high political 

sensitivity for Communist China. Taiwan has been chosen 

because it is one of the serious issues of challenge for 

Communist China.

Notes

1 For a documented review of internal PRC periodicals cf. 

Jörg-Meinhard Rudolph, "Cankao Xiaoxi" - Foreign News 

in the Propaganda System of the People's Republic of 

China, chapter 4 ("Communist China's Reference Sys­

tem - A Look Behind the 'neibu' Curtain"), to be pub­

lished.

2 Zhongguo Chuban Nianjian 1980 (China Publishers' Year­

book 1980), Peking: Shangwu (Commercial) Press, 1980, 

p.626.

3 Ibid., pp.573-607.

4 Cf. Cheng Ming, Hong Kong, No.48 (October 1981), 

p.2.

5 Beijing Rundschau, Vol.18, No.20 (May 19, 1981), p.23.

6 According to ibid., Vol. 17, No.20 (May 20, 1980), p.27, 

there were 4 such stations in Fujian Province which in 

1979 "rescued or received" 1,147 Taiwanese fishermen.

7 Cf. Qishiniandai (The Seventies), Hong Kong, No. 160 

(May 1983), p.8.

8 Cf. Li Zan, Jinri Taiwan (Taiwan Today), Peking 1979, 

p.68.

9 Qishiniandai (The Senties), Hong Kong, No. 164 (Sep­

tember 1983), p.83.

10 For the following data cf. Jörg-M. Rudolph, "Media 

Coverage on Taiwan in the People's Republic of China" 

Occasional Papers/Reprints Series in Contemporary Asian 



72 Dokumentationen

Studies, No.3, 198 (56), pp.38-56.

11 For an English translation cf. ibid., pp.65-68.

12 Zhongguo Baike Nianjian 1982 (China Encyclopaedic 

Yearbook 1982), Peking: China Encyclopaedia Publishing 

House, 1982, p.106.

13 Supra, note 5.

14 This number of printing offices is given in a "Cankao 

Xiaoxi" subscription advertisement carried by "Cankao 

Xiaoxi" on Dec. 7, 1981.

15 Ibid.

16 Henry G. Schwarz, "The Ts'an-k'ao Hsiao-hsi: How well 

informed are Chinese officials about the outside world?", 

The China Quarterly, No.27 (March 1966).

17 Thus the headline of an article by David Bonavia in: 

The Times, London, July 8, 1975.

18 Ming Pao (Monthly), Hong Kong, No. 195 (March 1982), 

p.4.

19 Supra, note 10, p.26.



Dokumentationen 73

Appendix 1

PRC Public Media Sector: 

Proportion of "domestic" (guonei) Periodicals 

(Along categories, for magazines onlv)

Category

total

19 7 9 

domest. O, 
P

New Public, in 1980

total domest. o 
p

Metallurg. Technology 13 13 100 -

Metallurg. Industry 7 7 100

Electrotechnics 19 17 89

Industry and Technology 8 7 87 22 2 9

Engineering Industry 30 26 86

Comprehensive Magazines 65 56 86

Oil and Gas Industry 14 12 85

Chemical Industry 17 14 82

Nuclear Technology 5 4 80

Environmental Sciences 5 4 80

Light Industry 9 7 77

Culture, Education 35 25 71 5

Computer Technology 6 4 66

Traffic and Transport 21 14 66 3

Youth Periodicals 46 30 65

Telecommun. Technology 22 14 63

Mining Industry 10 6 60

Agriculture, Forestry 62 37 59 4

Natural Sciences 21 11 52 4

Power Engineering 4 2 50 -

Water Engineering 6 3 50 -

Pictorials 26 12 46 -

Medicine, Hygiene 87 38 43 6

Astronomy, Geoscience 34 14 41 -

Acad. Period, (nat.scie.) 35 14 40 -

Construction Science 15 6 40 -

Philosophy, Social Science 57 21 37 24 1 4

Languages 14 4 28 3

Acad. Period. (phil.,soc.) 42 11 26 -

History, Geography 15 4 26 7

Mathematics, Chemistry 22 5 22 -

Literature, Art 129 24 18 18 2 11

Biology 22 3 13 - - -

Source: Own survey, arranged according to categories and figures as given in:

"Simplified List of Magazines and Newspapers" for 1979 and 1980, Zhongguo Chuban

Nianjian 1980 (China Publishers' Yearbook 1980), Peking: Shangwu (Commercial)

Press, pp.573-607.



74 Dokumentationen

Appendix 2

Concordance of "Daily Telegraph", November 11, 1981 

and "Cankao Xiaoxi" version of November 29, 1981

6 if n 7 *tkt,

|T1 i two characters of China [

r< ifi (Ou n Ol ir 

fti» -i- -JI i- H to J 

Wi gj: It; wit’.Afrrth: 

h’iii'j-ÄJCft CidÄi 4» 

uf/Ljw • jaw r» >

<fT, -AMiflifjWJLVft i 

MftWiW-ITXl'l It 

^«»^wiwnr.

O
NE of the few things that 

the Cornmunist Chinese in 

Peking and the Nationalist 

Chinese in Taiwan can agree 

about is that there is only one 

China But anyone visiting the 

I wo places could be forgiven fur 

disagreeing.

Fur 32 years, China has been a 

divided country, with the main­

land and Taiwan developing their 

drastically different systems in 

almost laboratory-like isolation. 

Modern Chinese history has been 

in some ways like an elaborate ex­

periment to lest which syslivn is 

more efficient, socialism or 

capitalism.

On the face of it. the generally 

laissez-faire economic polities of 

Taiwan have won hands down. The 

Nationalist party may have lost 

the mainland in 1949, but it has 

since presided over one of the 

true economic miracles of the 

post-war ci a.

The 17 million Chinese on Tai­

wan have almost everything th» 

one billion Chinese on the main­

land want — reasonable housing, 

high wages, televisions, nie« 

clothes, no rationing, no political 

campaigns, and the freedom to 

choose their own jobs and where 

they wish to live The Communist 

mainland, meanwhile, is still 

struggling to provide many of the 

basic necessities of life.

But the problem is not quite 

that simple. Taiwan is not main­

land Chuia, and the factors that 

have made the Island >o prosper­
ous would never have, worked to 

the same degree in the country as 

b whole.

RftÄAMb

IT IS a tantalising question What 

would China be like today if 

Generalissimo Chiang Kai-shek 

had won in 1949 instead of fleeing 

defeated to Taiwan in the face oi 

Mao Tse-fung's Communist 

armies? There is, of course no way 

of knowing. But the Nationalist 

party of today is different from 

the one which lost the civil war 

in the 1940s. The old party was 

divided, ineffectual, riddled with 

corruption and had quite 

obviously lost the “ mandate of 

heaven.,r Had that party main­

tained control of all China, there 

is no guarantee that they would 

have done any better than the 

Communists have done.

The Nalionabsls were given a 

second chance in Taiwan alter 

19-49, thanks largely Io massive 

American aid, and they appeared 

Io learn from some of their pre­

vious mistakes. But politically, 

there is little to choose between 

the two parties, enemies and rivals 

lor more than 50 years.

Both are run by old men ex- 

fiounding causes which have 

lecomc inc reasingly ii relevant. 

The Nationalist parly »wears that 

it will one day [fjad the faitl|tu| 

back to the mainland in victory, 

but tew people on Taiwan still 

believe it. The Communist parly 

still claims it is leading China 

towaids a socialist utopia But 

once again lew among trie disillu­

sioned masses still believe it is 

possible.

Both parlies xem Incapable of 

allowing any real political opposi­

tion Io exist and exerciw near? 



censorship over new» coverage, 

books »nd films. Both keep • dose 

w«tch on their cituens for sign» of 

political deviation.

China's so-called "democracy 

movement," which surprised the 

world in »979 with its free- 

thinking. relormist ideas ex­

pressed mainly in posters stuck on 

the vanished “Democracy Wall, 

has been ruthlessly suppressed, 

and many of its leading member» 

.arc in Jail. Taiwan'» independent 

■■ Formosa Magatme," which also 

in 1979 tailed for reform of the 

Nationalist party, more democracy 

,,nd something »pproachmg 

Taiwan independence, was ’simi­

larly suppressed by the Taiwan 

authorities, and many of its lead­

ing members aie likew'- 

guishmg in prison.

But there is one imponant 

difference: the Communist party 

consideis it has the. right to 

regulate virtually every part of 

a person's life, while the Naiional-

GRAHAM EARNSHAW,

Peking correspondent, 

baa a taste of life 

in ftationalisl Taiwan

Ffi, inMti W#2'!i.

ftOÄil, WÄtöMffliTÖ

'‘lÄttlft-ÜjßJt-J

XMAJWMÄÖfT^ 

ia,¥ÄtXJU!SClrÄ, Off

IA.

»ätr$K)Aim/iWfE

■*>  iX't'ttW#

ist parly generally stays off the 

backs ol its people. The difference 

is immediately noticeable and very 

welcome. On my third night in 

Taipei, lor instance, I had dinner 

in the home of a Chinese friend

I hud met two days previously. 

The idea of such a thing happen­

ing on the Chinese mainland I» 

almost inconceivable. 1

On some days, the air pollution 

in central Taipei is so bad it is 

like beuig in lhe middle ol a sand­

storm. The thousands of motor- 

tyilcs, buses and cars which till 

the. city's roads and pump filth 

into the atmosphere are both a 

symbol of Taiwan's economic 

achievements and a warning that 

progress has its drawbacks

Just as Taiwan runs on the 

motorbike, China travels at a 

nioi e sedate pace by bicycle. It 

is a mote primitive form ol trans- 

Eort and. in uhe winter, suicide, 

nt if every one of Peking's three- 

nnllion-odd cyclists acquired a 
motorbike, the city would have to 

be evacuated.

In sharp contrast to lhe grimy, 

grey gloom ol the mainland cities 

the sheets of Taipei are alive 

wilh hashing neon lights, endless 

streams of traffic, thousands ol 
shops, restaurants, coffee bars and 

beauty salons, symbols of the 

Success ot decadent bourgeois 
values.

But perhaps—just perhaps — 

the faipei ol today could become 

the model for the mainland cities 

of tomoirow. The economic poli­

cies ol the Communists are chang­

ing. allowing for more and more 

individual initiative.

I irsr. the peasants were allowed 

to sell produce at Iree markets 

lor then own personal pro-lit. then 

street hawkers were allowed to 

resume their trade after a break 

ot 15 year». Now, «mall privately

KÄhAn.

frölllilltölli WFAhT,

JditelEÄlll«. ftnfKXMl

jikAÄÄÄWMIS» Bf 

A,

p]»,

W N f» 3 

JÄ,‘ ft^ARLttÖWWW

ARbfhWiSftff

JR. AWiA 

ill Je 

SSil'im?'». fMIlllift 

r.ns ^m'fi 

dÄüf, ifij.!l-ll.wTM

WAiBilliAK .Äfl.MiTr 

J.fK

ffi,

Wilf#,

Ä-WRAtefifü'—Ä

rfriA 

BPtar+Stt

£‘t^AN.Ä*i  MOtjB 

Ui. '»teftira

5P.1 fltj R Ä 

«T ” Sil > ft, fflß 

ÜWiKllSM, AMiWtWK

♦f? flinJtftö‘j|n]$t, 

AMi.|-.fi,j|fl,5dA',SlHK%

WtkAftAMift# Affl» 

WflßAW.

fraeitmwjAAüfiiW 

(im, fratm&Ä

MiÄ®AA, fiiJMWMJJf 

iKifffTlMÄ,

ÄJPA'h, «Ttta.

owned businesses ara springing 

up in China’s cities.

If this newly resurrected private 

sector on the mainland is allowed 

to develop on a large scale, then 

many ot China’s pressing econo­

mic problems, including unemploy­

ment and shortages ol consumer 

goods, could perhaps be solved 

aver Ihf. next yguplc of deutln.

After long consideration ot 

the differences between "the two 

Chinas" (a forbidden phrase). I 

canie up with only three aspect» 

where the people on lhe mainland 

are doing better than the 

Taiwanese

First, life In Communist China 

has less of lhe lension and 

strain so common in capitalist 

society. There's no gieat need to 

worry, or even to try very hard. 

It is the Government's responsi­

bility. not yours, to lind you a job, 

and once you're on the payroll 

you can virtually never be sacked.

Second, lhe gap between rich 

and poor is not as great as in 

Taiwan, although supporters of 

capitalism would of course argue 

that the gap is necessary Io pro­

vide an.incentive to increase pro­

duction and efficiency.

And last, women are treated 

much more equally on the main­

land than in Taiwan. On both 

tides, women are still very much 

the victims of age-old prejudices, 

but at least in Communist China 

there is a theoretical recognition 

of the problem.

One woman 1 met in Taipei 

publishes a successful economic 

mapuzioe The staff is composed 

entirely of women because none of 

the men she approached were will­

ing to work under her. She tries 

to keep lhe all-female staff a 

secret so at not to affect the 

magazine* 1« credibility.

Prostitution is also a massive 

industry in Taiwan — not a 

healthy sign for any society and 

* far cry from the mainland where 

the Communists sternly deal with 

any cases that come to light.

*pHE immigration girl al Taipei 

airport looked in astonishment 

at my passport with all its visa 

• tamps for the People's Republic 

of China. "Do you live in Red 

China." she asked, " What is it 

like’" Everywhere I went, the 

questions were lhe same: what is 

it like on the mainland? Which is 

better, here or there?

The pat answer is that it is nnt 

as bad on the mainland »« lhe 

Nationalists say it is, nor are 

things on Taiwan as good as many 

people on the mainland imagine.

In almost everything of course 

the average person on Taiwan is 

bltljr.r. off than his cousin on the 

mainland, but it 13 not altogether 

fair to make a direct compaiison 

Mainland China is so huge, and

P'oblems so vast and complex, 

while Faiwan I« su small and man­

ageable.

The Communist party, w)d 

particularly Chairman Mao have 

made .ome appalling mistakes 

during their 32 years m power, 

and it h easy to criticise lhe

communists lor the way thev 
dominate the five, o( lhcir Juby 

feels, but would it be posable to 

run a country of one billion people 
<ny other wav ’ p

It X nice to Dunk that it would


