
96 China aktuell 4/2007

Im Fokus

Administration, Censorship and Control in the 
Chinese Media: The State of the Art

Verwaltung, Zensur und Kontrolle in den 
chinesischen Medien: Auf dem neuesten Stand

Thomas Scharping

Abstract

While China’s policies of reform and opening-up have triggered far-reaching economic transforma­

tions in the media sector, and the leeway for uncensored reporting has widened, the principles of 

political supervision remain essentially unchanged. Despite some organizational reshuffling and 

recurrent jurisdictional adjustments, the basic bureaucratic set-up for enforcing media compliance 

with Party policies stays in line with the Leninist arrangements of the 1950s. The challenges for 

effective control posed by the technological revolution in mass communication have been met by 

new innovations in the monitoring and filtering of sensitive reports. Although rule by law has also 

spread to the media, it lags behind the standards reached in some other spheres of Chinese public 

life. Regulations stipulate a host of licensing requirements. They stress media duties and remain 

largely silent on media rights. The enforcement system is marked by strains between multiple 

actors and unresolved tensions with the principles of economic reform.

Keywords: China, media, press, censorship, administration, law, dissent, economic reforms

Introduction

China’s accession to the WTO has once again accelerated the economic re­
structuring of the country’s old and new media. Recent measures such as the 
gradual separation of TV production and broadcasting units or the permission 
for limited private and foreign investments in the media sector all strengthen 
the sweeping process of commercialization under way since the 1980s. In its 
course, the media’s clearly political mandate of former times has become eroded 
by market-driven behavior with its attention to publicity, sales and program 
ratings, cost-effectiveness and income-generating schemes (Zhang 1993; Zhao 
1998; Lynch 1999; Fischer 2001, 2003; Lee 2003). The proliferation of new



Chinese Media Control 97

economic actors, the ramification of bureaucratic agencies and the creation of a 
host of new non-governmental organizations, the internet and various forms of 
electronic publishing have also spurred the diversification of the media. Chinese 
newspapers and journals, movies and TV programs are a world apart from the 
dull fare meted out to audiences before the reform period.
But while the outward signs of new liberties for Chinese society are all too 

evident, the less visible means for ensuring media compliance in the political 
realm endure. Organizational arrangements and the long-established procedures 
for media control have shown a great power of resistance against all attempts 
to relax or even abolish censorship. Instead of weakening, some of them have 
even become buttressed by China’s drive to introduce rule by law and by her 
determination to partake in the technological revolution. Commercialization 
and marketization as the main challengers of political supremacy in media work 
have provoked a political backlash. The old and new procedures for censorship 
and control of the media that are discussed in this article are still formidable. 
Under conditions of globalization, the political motives for tightened media 
supervision have also become meshed with economic motives and the desire to 
prevail in the global competition for markets, investments and ideas (Willmann 
2006). Supervision of the Chinese media sector therefore comes in different 
garbs. While it can drape itself in the outfit of the cyber-age and in money-making 
smartness, it can also don museum pieces from the socialist fashions of yore.
This article presents a summary of developments in media supervision since 

the 1990s. This is a sensitive topic with murky details that are only roughly 
sketched in most of the literature. Besides the books and articles cited in the 
text and the list of references, the article also relies on a careful screening of 
Chinese internet materials which prove to be a valuable source of information. 
All unattributed information in the text was gathered by way of interviewing 
during repeated research stays in China.

Principles

Since the start of China’s reform policy, the ideological guidelines and general 
principles of press work in China have been repeatedly called into question by 
advocates of political liberalization. Nevertheless, they stay intact, preserving 
basic tenets that hark back to Lenin’s 1902 and 1905 articles on “What Is to Be 
Done?” and “Party Organization and Party Literature”, plus a long list of later 
explications by Soviet and Chinese communist leaders, among them speeches by



Thomas Scharping

Mao Zedong in 1948 and 1957 (Talk to the Editorial Staff of the Shanxi-Suiyuan 
Daily, 2 April 1948; On the Correct Handling of Contradictions Within the 
People, 27 February 1957), as well as by Liu Shaoqi in 1948 (A Talk to the North 
China Press Corps, 2 October 1948). These include the definition of the press 
and other media as “the mouthpiece of the Party”, underlining their duty to 
propagate the Party line and to give guidance to the populace by use of many 
positive and a few negative examples. Truthful reporting is honored in principle 
but subordinated to a grasp of basic truths and political needs as judged by the 
Party leadership. Freedom of the press as practiced in Western countries and the 
role of the media as an independent power are explicitly renounced; newspapers 
are conceived as organs of the various Party organizations.
For decades, these principles have been repeated over and over again (Liu 

1971; Klaschka 1991). They have served to justify tight Party control of all 
media and to submit all journalists to periodic ideological instruction. They 
have never been abandoned, not even by reformist Party leader Hu Yaobang, 
who, while pleading for a more lively style of press reports, endorsed them in 
an often-cited speech of 1985 (On the Party’s Journalism Work, 8 February 
1985). After the Tiananmen movement of 1989, all initiatives for introducing 
some genuine rights of the press and for enshrining them in new laws on the 
press, on radio, film and television that had been under way since 1984 ceased. 
Instead, political retrenchment fostered a drive against “bourgeois liberalization 
of the press” in the 1990s (Zhang 1993; Dittmer 1994; Polumbaum 1994b; 
Zhao 1998; Lynch 1999; Hu 2002). It has been buttressed by the constant 
admonishment to safeguard political and social stability, the catchall argument 
of the post-Tiananmen period for ruling out political reforms.
China’s new Party leader Hu Jintao has been unwilling to strike any new 

chords so far. His latest pronouncements on the basic principles of press work 
and information policies date from January 2006 and are noteworthy for their 
orthodox stand. Typically enough, the Party’s current guidelines on reforms in the 
cultural sector try to separate the commercial and political aspects of media work. 
While economic reforms in terms of profitability, private investments and nation­
wide marketing of the media have breached many former restrictions, Party 
leadership in all matters of news reporting is upheld (RMRB, 04., 12.01.2006).

Organizations

The bureaucratic edifice for enforcing supervision of the Chinese media reflects



Kinese Media Contro

the complicated political set-up of the country with its multitude of vertically 
structured and horizontally layered organizations. These display the Leninist 
arrangement of dual rule by both Party and government organs, which has been 
phased out in many other spheres of Chinese economic life but stays very much 
alive in the media sector. Absolute leadership of the Party continues to be the 
paramount principle in media work, even if in practice it can become refracted 
by the existence of multiple actors and different views within the Party or the 
government, as well as by the bureaucratic rivalries of daily life.
At the apex of the supervisory apparatus is the Central Leading Group 

for Propaganda and Ideological Work, an informal caucus of the top Party 
and government leaders in charge of various bureaucracies in the propaganda 
sphere. Currently headed by Li Changchun, a member of the Politburo Standing 
Committee and thus one of the nine highest Party leaders, it hammers out the 
general line in propaganda work and acts as a coordinating mechanism at the 
highest level. The Central Leading Group meets irregularly; it has no vertical 
organization underneath the national level. Its relatively small secretariat handles 
liaison and courier services which ensure that its decisions are transmitted to all 
relevant departments (Hsiao & Cheek 1995; Li Changchun 2007).
The duties of the Party’s permanent watchdog over media work are shouldered 

by the Propaganda Department of the CCP Central Committee, whose director 
usually holds a seat on the Politburo and concurrently acts as deputy head of 
the Central Leading Group. In contrast to the Central Leading Group, the 
Propaganda Department is a full-blown organization with more than a dozen 
sub-departments at central level and a hierarchy of parallel organizations at 
provincial, city, and county level. It drafts guidelines for all media work and 
oversees their implementation, makes appointments to leadership positions on 
its own nomenclatura list and issues orders to the government administrations in 
charge of operational work in the media sector: the General Administration of 
Press and Publications; the State Administration of Radio, Film and Television; 
Xinhua News Agency; the State Council’s Information Office; the Ministry of 
Culture; the Ministry of Information Industry; and editorial offices of newspapers 
and media under central Party or government leadership (RMRB, 31.10.2003; 
Zhonggong zhongyang xuanchuanbu 2003; Zhongyang xuanchuanbu 2006).
Via the organizational channels of these organizations or by means of the 

system of lower-level propaganda departments, the Central Committee’s Propa­
ganda Department can extend its reach to all media within China. Local cases



100 Thomas Scharping

are usually left to the discretion of lower-level departments, which are assigned 
duties in alignment with territorial and sectoral jurisdictions. However, the 
Central Propaganda Department can intervene at any time and reach out to the 
local level directly, should it deem this necessary. Its responsibilities include 
drafting of theoretical guidelines, supervision of foreign propaganda, control 
of book and journal publishing, film production, radio and TV braodcasting, 
direction of literary and art activities, guidance of research work in the social 
sciences and the humanities, as well as the monitoring of public opinion in the 
country by the scanning of newspapers, internet sites and internal reports. In 
former times, it also watched school books and political schooling for teachers, 
evening schools, translation activities, health propaganda and sports. Senior 
cadres of the Propaganda Department often also hold leadership positions in 
other cultural organizations or control organs for the media. One of the present 
deputy directors of the Propaganda Department, for example, concurrently acts 
as director of the State Administration of Radio, Film and Television (Liu 1971; 
Zhonggong zhongyang xuanchuanbu 2002; Jiao 2004; Zhongyang xuanchuanbu 
2006).
Supervising the supervisors, the Propaganda Department usually prefers to 

act as a gray eminence behind the scenes. Even though during recent years it 
has preferred to translate its proper Leninist-Chinese designation (xuanchuan 
bu) into the innocent English term „Publicity Department“, it is notable for 
shunning publicity and not even publishing an own website (CPGPRC). This is 
different from the various government agencies implementing the Propaganda 
Department’s guidelines and thus functioning as its extensions, even if their 
personnel can hold views that can diverge widely from those of their mandators. 
In order to facilitate their administrative routine work, advertise their income­
earning activities and connect with an ever more diversified clientele of economic 
actors, the various government bureaucracies and their affiliates post sometimes 
quite elaborate information on the internet.
One of the oldest and best-established government organs in the media sector 

is Xinhua News Agency. Founded in 1931 in the communist base-areas of Jiangxi 
province, it has evolved into a giant state institution for the collection, processing 
and distribution of current news and information. Holding monopoly status in its 
realm, it maintains branch offices in all the provinces of China and in more than 
100 countries worldwide, with approx. 8,400 employees on its rosters. Major 
subsidiaries include an advertising company, an audio-visual outlet, a publishing



Chinese Media Control 101

press, a printing shop and others. Apart from regularly feeding the press with 
its standardized news reports, Xinhua also publishes nearly 40 different journals 
and newspapers, an extensive internet service, and annually more than 400 books 
on current affairs. Other activities include the dissemination of internal reports 
on the political situation in China that are circulated for a restricted readership 
of political leaders. Xinhua is a state agency under the State Council and enjoys 
ministerial rank. At the same time it is also listed as one of the five media organs 
under the direct leadership of the Party’s Central Committee, a position shared 
by the Party’s central organ People’s Daily, the national newspaper Guangming 
Daily, the Party’s theoretical journal Qiushi and the State Administration of Radio, 
Film and Television (Chang 1989:61-91; Battistella 2005; Xinhua; Zhongguo 
gongchandang).
Two organizations act as the direct supervisors of the media: the General 

Administration of Press and Publication (GAPP) and the State Administration 
of Radio, Film and Television (SARFT). Both have their own networks of 
parallel institutions at lower levels. GAPP was established in 1949 and soon 
became integrated into the Ministry of Culture, where it concentrated on the 
administration of copyrights and the organization of the publishing industry. 
Elevated to the status of an independent administration directly under the State 
Council in 1973, its jurisdiction was broadened in 1987 to include control of all 
publishers of newspapers, journals and audio-visual materials. These have grown 
to more than 900 publishing houses in 2003. With a staff of some 145 cadres 
at central level and many more in the subordinate provincial bureaus, GAPP 
has been actively involved in recurrent crackdowns on the widely expanded 
publishing scene of the reform period. It performs regular monitoring of news 
publishing and internet websites, investigates and prosecutes all illegal publishers, 
import and export units. With its mandates for drafting regulations on publishing 
or for planning the number, the composition and the regional distribution of 
all publishing units, printing houses and book stores it also wields powerful 
instruments for exerting both political and market control. In recent years, it 
has used these prerogatives to promote the establishment of large publishing 
conglomerates (GAPP; Polumbaum 1994a).
Similar to GAPP, its sister organization SARFT exercises control of a distinct 

media segment that has become even more important than the publishing of 
print media. It has long been functioning under the dual leadership of both 
the State Council and the Central Committee. Testifying to the significance of



102 Thomas Scharping

radio and television, SARFT came under the direct leadership of the Propaganda 
Department during the Cultural Revolution and well into the early reform period 
from 1967 to 1981. Afterwards it reverted to the position of an administration 
under dual government and Party leadership, enjoying elevated status as a ministry 
during 1982 to 1997. Its special position is also documented by the fact that 
it is one of the only three media organs that are headed by a member of the 
Central Committee and thus enjoy ministerial rank (the other two being Xinhua 
News Agency and the Party organ People’s Daily). Since 1986 SARFT has also 
acquired jurisdiction over the Chinese film industry. Two years later it had to cede 
authority over TV cable networks to the newly created Ministry of Information 
Industry (Mil). Today, it controls all radio and TV broadcasting units from the 
county to the national level. In the year 2000 there were nearly 2,000 of them 
nationwide.

Moreover, SARFT exerts direct leadership over an empire comprising China’s 
three national radio and TV stations (the central TV station CCTV, Central 
People’s Broadcasting Station, and Radio China with broadcasts for foreign 
audiences), nearly 40 other subordinate film studios, companies, or institutions, 
plus 28 affiliated associations. It has tried to forge a huge industrial and 
commercial conglomerate with more than 20,000 employees out of these. But 
because of the divergent interests involved in this embryonic enterprise, the China 
TV and Film Broadcasting Group, this plan has not really become a running 
proposition. While new solutions for bundling the commercial interests of SARFT 
are still being sought, the agency’s administrative control functions continue 
unabated. Similar to GAPP practices, they include the regular monitoring of 
radio, TV and film content, the formulation of annual plans for the volume, 
distribution and structure of film production, the drawing up of regulations for 
the licensing of the relevant media segment, the handling of import and export 
agreements and international cooperation (Li Xiaoping 1991; SARFT; SARFT 
d).
While supervision of the traditional media is founded on a division of la­

bor between well-established institutions, control of the internet has become 
entangled in a haggling over competing jurisdictions. Apart from its control 
of cable networks, the Ministry of Information Industry (Mil) thus regulates 
and controls all internet access and content providers. However, this still leaves 
the supervision of internet broadcasts with SARFT. GAPP in turn approves and 
oversees all publication and information sites on the internet. To make matters



Chinese Media Control 103

still more complicated, the State Council’s Information Office, which mainly 
coordinates China’s foreign propaganda, also claims planning and guidance rights 
over information and propaganda sites on the internet. Moreover, the Ministry 
of Public Security is conducting its own activities for scanning or filtering internet 
content and prosecuting illegal behavior contravening state secrecy laws. Last 
but not least, the Propaganda Department has also set up its own section for 
the monitoring of internet reports. And the list carries on. A recent discussion 
of bureaucratic intricacies in the regulation of the increasingly popular internet 
blogs brought out the fact that in addition to the organs mentioned above there 
are still further players in the regulatory thicket: the Ministry of Culture, the 
Ministry of Health, the Ministry of Education, the Ministry of State Security, 
the State Administration of Industry and Commerce, the Chinese Academy of 
Sciences, the State Secrecy Bureau and the State Secret Code Regulatory Com­
mission. Altogether, the record includes 14 different agencies (Mil; MPS; Jingji 
Cankao Bao 2007).

Mechanisms and Procedures

There is a host of formal and informal avenues for enforcing compliance with 
the wishes of the supervisory bodies. Even if today belief in the Party’s ideology 
has become seriously eroded and Party cohesiveness is much less than it used to 
be, the all-pervasiveness of Party cells and committees in the media still continues 
to function as a powerful lever. All government institutions active in media 
work and all editorial offices are steered by their own Party committees, which 
ultimately answer to the Propaganda Department. The Party committees meet 
regularly and decide on matters of major importance. Even a commercial unit 
such as the China TV and Film Broadcasting Group openly declares on its website 
to follow the instructions of its Party cell, which decides on business strategy, 
propaganda duties, matters of personnel, as well as capital transfers (SARFT d).
All media continue to function as units under state ownership, thus ensuring 

their external supervision by higher leadership organs and their internal control by 
Party committees. Since the vast majority of media staff carries Party membership 
cards and is subject to Party discipline, and all personnel bureaus responsible 
for the hiring, firing, promotion or demotion of employees in state institutions 
are customarily led by Party cadres, the principles of state ownership and Party 
leadership carry additional clout. Private media ownership has been repeatedly 
demanded, but it has been consistenly rejected by the Propaganda Department.



104 Thomas Scharping

Although private investments have been continuously increasing, these have to 
assume the form of loans. This unswerving stance in the political realm contrasts 
with a clear commitment to disentangle Party, state and business interest in the 
commercial sphere. In a sweeping decision of February 2004, the Propaganda 
Department ordered the ceasing of all government and Party subsidies for the 
press, the abandonment of all opposite fee collections and the merger of different 
publishers into large publishing groups. As a further measure it decreed that 
all government and Party personnel had to quit concurrent positions in the 
distribution, advertising and operating sections of the press (Zhao 1998:39-45, 
176; Fischer 2001; XNA, 27.05.2003; RMRB, 10.04.2004).
Depending on the status and importance of the individual media, their direc­

tors and editors-in-chief are appointed by the central or the regional propaganda 
departments directly. In the case of newspapers and journals they are responsible 
for overseeing the pre-censoring of normal reports, which pass through three to 
six hands before their final release. In case of commissioned guide-line reports 
and commentaries in the national media, the arrangements may become even 
more complicated by including several Party and government leaders with rele­
vant jurisdictions in the chain of command. Contrary to historical precedents 
from other countries with censoring practices, pre-censoring of the Chinese 
press thus is not vested in a special organ but is carried out by personal fiat of 
individual politicians or internally within the press itself. While this leaves scope 
for different implementation and interpretation, it also creates ample room for 
factional bickering and burdens the persons in charge with all responsibilities, 
should a superior organ find fault in their decisions later on (Liu 1990:84-87; 
Wu 1994; Chang 1989:92-111; Wu 2002).
Pre-censoring is unnecessary, if only the full and unaltered text of Xinhua 

reports is relayed. Xinhua reports are transmitted in two categories: lead stories 
and commentaries for mandatory reprinting or ordinary reports for optional 
use. A specific monopoly of Xinhua reports exits in regard to information on 
Party and government policies, important meetings, leadership activities and talks 
on both domestic and foreign affairs, appointments, dismissals and deaths of 
important leaders. These time-honored but still valid rules from 1949 and 1950 
were reaffirmed in a directive of the Propaganda Department from 1987 (Wei 
2002:199). They are paralleled by the requirement that all local TV stations have 
to transmit the first channel of CCTV An additional rule stipulates that foreign 
news have to come from Xinhua or the three central media (CCTV( Central



Chinese Media Control
■Mil

m

People’s Broadcasting Station and Radio China) exclusively. These practices 
make the headlines and first pages of many papers or the news broadcasts of 
radio and TV stations look and sound alike. They ensure a large degree of 
uniformity for published opinion throughout China. The variety of information 
has been further limited by the past ban against marketing media outside their 
assigned areas of circulation, which correspond with the jurisdiction of the 
Party or state unit disseminating them. The increasing trend of privatization 
and commercialization makes this ban crumble for the print media. Although 
state control of all ordinary transmissions let it largely survive for radio and TV 
broadcasts, persons or units with satellite receivers are able to watch the domestic 
TV programs of other provinces (Chan 2003:161-169).
To the chagrin of Chinese journalists, no clearly defined rules exist for 

circumscribing the privileges of the Propaganda Department. Judging from the 
bits and pieces of information available on official and dissident websites, it 
regularly issues guidelines for political study courses and convenes symposia for 
lecturing responsible cadres in the media. A constant source of irritation is its 
lists of banned authors or publications. These are augmented by lists of banned 
or recommended topics for media reporting, which are updated on a weekly basis. 
The taboos can be excruciatingly vague (no reports detrimental to the minds and 
health of youth! no false reports! no incorrect viewpoints!) but also as precise as 
to prohibit specific names or formulations to appear in the press (no use of the 
expression “blocking”! no report on the corruption case in Hunan! no excessive 
publicity for the [Tibetan-exile movie] „The Cup“!). Recent instructions have 
ruled out unauthorized reports on controversial events or figures from history 
or discussions of judicial corruption (Zhonggong zhongyang xuanchuanbu 2002; 
SCMP, 16.01., 24.02.2007).

Recent years have seen a gradual relaxation of the former bans of reports 
on corruption cases, industrial accidents or natural catastrophes. A number of 
journalists have taken up the pen to pursue critical and investigative reporting, a 
topic ranking high in surveys on readership preferences (People’s Daily Online; 
Brendebach 2005). Yet many taboos stay in force. These include: reports on 
leadership debates, dissidents, riots and political incidents in China, independent 
commentary on domestic and foreign affairs, negative results of China’s accession 
to the WTO, unauthorized reports on the Tibet railroad line, reports on topics 
likely to undermine the relations with national minorities, news on the victims of 
former campaigns, reports on unpaid wages etc. Other still valid rules prohibit



106 Thomas Scharping

news on violence and immoral acts. Or they demand a careful selection of 
reports on negative phenomena which should be geared to inspire confidence in 
the remedial action of the government or the Party (Schoenhals 1992:53-54).
Another nuisance is the post-censoring of media reports that is practiced by 

the Critical Reading Group of the Propaganda Department. The group was 
established in 1994; apart from active office-holders it has also many retired 
cadres from the propaganda apparatus among its ranks. It produces a frequently 
issued internal bulletin of reading notes which circulates among higher Party 
echelons and singles out individual news reports, articles and publications for 
either praise or blame. This practice puts the persons in charge of pre-censoring in 
constant jeopardy. In recent years just as in former times, media coverage picked 
out by the Critical Reading Group for criticism has led to the reorganization, 
suspension or closure of a number of journals. Comments on stalled political 
reforms or unwelcome reports on SARS and other social problems triggered 
these actions (Qing 2006; New Threads 2006).
In other instances, interventions by the Propaganda Department against 

politically sensitive footage in TV broadcasts provoked the disciplining, firing 
or jailing of editors. Telephone calls are often sufficient to effect these sanctions. 
Protection against them is only provided, if even more influential Party circles 
support the agenda of critical journalists or are interested in the additional income 
generated by bold reporting. Alternatively, local Party committees are also on 
the record for harassing and prosecuting muckraking journalists, even if these 
have stayed within acceptable political limits (He 2004).
While the Party organs still act according to past patterns of rule via personal 

ad-hoc orders, internal instructions and informal channels, the government admin­
istrations have progressed to a greater degree of rule by law. Still, their relevant 
regulations come mostly as rules decreed at departmental or sub-departmental 
level, with only few regulations drafted by the State Council and none ratified 
as laws by the People’s Congress. This impairs judicability, compatibility and 
predictability, as changes are easy to effect and interdepartmental contradictions 
exist. Nevertheless, there is real progress: standardized procedures are available 
for public scrutiny - even if these detail many media obligations and offer few 
clues for media rights. Although rule by law has also spread to the media, it lags 
behind the standards reached in some other spheres of Chinese public life.
A reading of the literature (Fu & Cullen 1996; Wei 2002) and of regulations 

posted on the websites of the relevant administrations produces the following



Chinese Media Control 107

picture: since 1986 an elaborate system of licensing has been introduced. Most 
presently valid regulations date from the late 1990s or early 2000s. They 
prescribe business licenses for all publishing houses, printers, distributors, film 
and TV drama producers, which are enhanced by the requirement that only 
incorporated units with a minimum amount of registered capital can engage in 
such activities. On the GAPP side, newly established book and journal publishers 
must all have a recognized sponsoring state unit, accept supervisory rights of the 
state and their formal registering as state-owned institutions. New local radio and 
TV stations can only be established on dual approval by the local government and 
the vertical line of SARFT departments right up to the central level. The relevant 
licenses specify name, program character and broadcasting volume. Licensing 
by SARFT also involves extra procedures for individual program approval. No 
private or collective unit is entitled to receive approval, and all must accept the 
right of the supervising agency to carry out investigations, mete out hefty fines 
and revoke licenses.
All content must stay within the confines of the State Security Law of 1993 

whose article 4 “threatens persecution for activities that can be interpreted as 
plotting the overthrow of the government, splitting the country or overturning 
the socialist system; [...] stealing, spying out, buying or illegally providing 
state secrets; [...] or other actions violating state security”. These very broad 
injunctions still have not been deemed sufficient enough, and recent regulations 
for the media sector enlarge on them. The Administrative Regulations For Radio 
and TV from 1997 thus add “programs violating national unity, sovereignty 
and territorial integrity; impairing the security, reputation or interest of the Chi­
nese state; inciting ethnic splits and damaging ethnic solidarity; [...] spreading 
pornography, superstition and violence to the list of banned content”. The Ad­
ministrative Regulations For Film from 2001 and the Administrative Regulations 
for Publishing from the same year go still further and augment the list with 
bans against “propagating false doctrines and superstitions; disturbing public 
order and damaging social stability; [.. .] violating public morals or the glorious 
cultural traditions of the nation” (CPGPRC 1997; GAPP 2001a, 2001b; SARFT 
1997, 2001). The common denominator of all these items is their extreme 
vagueness which turns application into a matter of interpretation and expediency 
rather than into calculable procedure based on factual findings. This creates a 
regime in which the obsession with permanent security for the state produces 
permanent insecurity for media staff.



Thomas Scharping

Regulations for movies and the radio and TV sector are particularly strict. 
In contrast to the print and internet media, they introduce pre-censoring by 
external organs. All movie producers must submit a standard copy of their 
film for SARFT approval before final release. TV drama producers are further 
graded into larger units with the financial, technical and personnel resources 
to engage in the simultaneous production of more than one drama and smaller 
units whose resources suffice for only one production at a time. While the 
former can apply for long-term operating licenses valid for three years, the latter 
can only request provisional licenses for the duration of their present project. 
The granting of licenses is contingent on verification of the stated resources, in 
the case of provisional licenses it also involves the submission of the screenplay. 
Special permissions are required, if publications or film productions touch on 
political issues (SARFT a, b, c, 2001).
The internet has posed particularly large problems for implementing govern­

ment policies. Although GAPP and Mil Administrative Regulations For Internet 
Publishing from 2002 and SARFT Administrative Procedures For Internet Infor­
mation Sites from 2004 repeat the same standardized catalog of injunctions as 
the earlier regulations on film and publishing from 2001, websites and internet 
forums still remain the most open source of news in China. Nevertheless, the 
state has waged a protracted war against the free flow of information. The 
techniques for the elimination of unwanted content have become ever more 
refined and include both the filtering of particular keywords and the blocking of 
blacklisted sites. They have been described as “the most extensive, technologi­
cally sophisticated, and broad-reaching system of internet filtering in the world” 
(Open Net Initiative; Reporters Without Borders 2003). But even though the 
thrust of these measures is clear, their implementation regularly runs into the 
problem of how to handle filtering and blocking when there is constant juggling 

of sensitive websites and keywords.
The administrative set-up for the licensing and monitoring of websites and 

internet forums has followed in line. Relevant regulations require all internet 
information services to display registration numbers and to keep records of the 
content posted on their bulletin boards, including the time of posting and the 
source’s IP address. In a similar vein, access providers are forced to record 
each customer’s time on the internet, his or her account number, IP address and 
phone number. Internet cafes have to ask for identification of their clients, and 
many units expressly forbid the use of pseudonyms in internet forums and chat



Chinese Media Control 109

rooms. Chat rooms requiring participants to register their name and ID card 
number are increasingly becoming the norm. All these records must be kept for 
60 days. While not each and every one of the regulations is constantly enforced, 
all operators bear the risks of intermittent check-ups (Giese 2000, 2005; Hughes 
& Wacker 2003).
Finally, foreign media have been targeted as an object of sustained control 

efforts. After the craze for Western TV drama productions of the 1980s, still 
valid decrees from 1990 and 1994 limited the broadcasting of such productions 
to a maximum of 20% of all broadcasting time and 15% of prime time. In the 
following years, further decrees required all imported foreign TV productions 
to display a Chinese approval number. In 2001 the receiving of foreign satellite 
TV was limited to international hotels and foreign-related institutions. Seven 
years earlier, special arrangements for some provinces had already been cancelled, 
and all film imports had been centralized. With the exception of cautious 
experimentation with tamed, self-censored foreign satellite and cable TV in 
Guangdong province since 2002, all of these regulations stay in force.

An Instructive Case

The circumstances surrounding the temporary closure of the publication “Freez­
ing Point“ in early 2006 offer an instructive look at the practical application of 
present media policies. They reveal the complicated maneuvering in regard to 
the sensitive issues of investment and ownership, as well as a protracted conflict 
between commercial and political goals in media policies. At the same time, 
they also expose the inroads of critical journalism and the perseverance of the 
Propaganda Department bent on using the profit incentive for its own purposes.
“Freezing Point” appeared in 1998 as a weekly column on current events in 

the China Youth Daily, the official organ of the Party’s Communist Youth League. 
In 1999 it grew into a one-page addition, to become extended to a four-page 
supplement on current events, cultural affairs, scientific developments and famous 
personages five years later. Its steady enlargement reflected a good standing 
among the readership earned by dedicated reporting. The weekly supplement 
soon was commended as the most interesting part of China Youth Daily and 
received medals for publishing one of best news columns of the country.
“Freezing Point’”s success was part of larger strategy that aimed at turning the 

declining China Youth Daily into a large, modern and profit-generating enterprise. 
For this purpose, the paper had formed a joint venture for publishing, advertising



Thomas Scharping

and related activities in 2004. All editors and reporters became employees of the 
joint venture, whose other partner was the Beida Jade Bird Group, a business 
group that had grown out of successful, state-funded software projects at Beijing 
University and that specialized in the marketing of technological products. With 
ample resources from the university and majority shares from the government, 
Beida Jade Bird Group had evolved into a large conglomerate with investments 
in the IT sector, in educational activities, real estate developments and in the 
civilian use of nuclear technology. At the same time, it became the prime investor 
in central-level newspapers that were put on a commercial basis. According to 
the agreement between the two partners, Beida Jade Bird Group injected 250 
million CNY in cash into the joint venture, while China Youth Daily traded 
its material assets and operating rights for a 60 percent majority share. But 
apparently business interests and the political mandate of China Youth Daily 
clashed, or Jade Bird received a discrete hint from its own majority share-holder 
- for after only 18 months the conglomerate withdrew from the joint venture 
(Beida Jade Bird Group; Zhengzhi.com).
The reasons for this turn-about have never been officially disclosed, but 

it is striking that the failure of the joint venture came soon after first clouds 
marred the success story of bold journalism. In May 2005 “Freezing Point” 
had published a frank report by Taiwan’s woman writer Tong Yingtai under 
the title “Taiwan As You May Not Know It”. Long Yingtai used a performance 
of the revolutionary Peking opera “The Red Lantern” in Taibei to reflect on 
the democratic way of living on the island, the wide-spread aversion against 
the former Guomindang one-party rule and the Guomindang army’s bloody 
repression of popular demands in the ill-famed incident of February 1947. The 
article ignited a lively debate among the journal’s readers. But as the analogies 
to the situation on the Chinese mainland were too obvious, it also provoked a 
sharp criticism from the Party’s Propaganda Department. Flowever, “Freezing 
Point” continued on its course. In June 2005 it breached another taboo and 
commemorated the sacrifices of Guomindang troops in one of the important 
battles of the Sino-Japanese War, enraging the Critical Reading Group of the 
Propaganda Department once more.
Two months later the large-scale pull-out of capital by Beida Jade Bird Group 

and the liquidation of the joint venture was announced. All editors of China 
Youth Daily and its supplement “Freezing Point” returned to their original 
employment conditions. As a boon they received new draft regulations for the



Chinese Media Control 111

regular evaluation of the paper’s journalists. These devised an elaborate system of 
financial rewards and punishments for either desirable or undesirable reporting. 
At the same time, they revealed the true power relationships behind the fagade 
of lively reporting, the hierarchical nature of the propaganda system and the 
disregard for readership preferences. While in the evaluation system the three 
best articles in the monthly survey of readers earned only 30 bonus points each, 
commendations by leaders of the Communist Youth League’s Central Secretariat 
drew 80 points, rising to 100, 120 and 300 points for praise by leading cadres of 
ministries and provinces, the Propaganda Department’s leadership or Politburo 
members, respectively. An inverse rank scale governed the distribution of penalty 
points to be distributed for criticism by different leadership echelons. Directors, 
vice-directors, editors-in-chief and vice-editors earned 170%, 150%, 140% and 
130% of the average credit points of all their junior staff (Zhongguo qingnian 
bao 2005a).
There was an immediate outcry among many Chinese journalists, who learned 

about these measures by carefully placed leaks in Chinese internet publications. 
The editor-in-chief of “Freezing Point” published an Open Letter against the 
new measures and their claim to embody the principle of “unison between the 
appraisal of superior departments and the appraisal of the readership”. This in 
turn provoked an angry public rebuttal by the editor-in-chief of China Youth 
Daily. Interesting enough, the Party cell of the newspaper resolved to revise the 
controversial regulations once again and to recognize the legitimacy of the Open 
Letter (Li Datong 2005; Li Erliang 2005; Zhongguo qingnian bao 2005b).
The conflict between different concepts of press policy, however, continued 

to simmer. In January 2006 it erupted once again. At that time “Freezing Point” 
published the article of a professor from Sun Yatsen-University who questioned the 
official school book version on China’s stand in the Second Opium War and the 
Boxer Uprising. According to him, the war activities of the Western powers were 
not the result of aggressive designs but rather a consequence of the anti-foreign 
policies of the last Chinese dynasty. On top of this unorthodox interpretation, 
the author voiced the provocative opinion that the historical misrepresentations 
of Chinese school books resembled those of their counterparts in Japan.
This time the Central Propaganda Department hesitated no longer. Within 

two weeks of the publication “Freezing Point” was closed and reorganized. All 
Chinese media were ordered to remain silent on the affair. Still, the combative 
editor-in-chief of the journal continued his struggle and posted another protest



112 Thomas Scharping

on the internet. In addition, he also challenged the Propaganda Department, 
based his case on the Party statutes and wanted to plead it before the Central 
Committee’s Disciplinary Commission. This provoked long debates in the 
newspaper’s Party cell (Gongqingtuan zhongyang xuanchuanbu 2006; Li Datong 
2006). Finally, a decision to table the conflict and not to forward it to the 
Disciplinary Commission was adopted. It was with a delay of some weeks that 
the editor-in-chief was finally dismissed from his position in the reopened journal. 
As of today, he remains unmolested in private life.
The Central Propaganda Department, however, has prevailed and introduced 

a new penalty point system in 2007, with graded point deductions for non- 
compliant media. It threatens immediate closure of media once an allocated 
number of points is exhausted. A similar system of point deductions has been 
proposed for the handling of offensive internet blogs (Jingji Cankao Bao 2007; 
SCMP, 09.02.2007). Party chief Hu Jintao in turn is on the record as counselling 
refined methods of control and the future abstention from media closures, as 
these would only arouse the immediate attention of outside observers.

Conclusion

While China’s policies of reform and opening-up have triggered far-reaching 
economic transformations in the media sector, and the leeway for uncensored re­
porting has widened, the principles of political supervision thus remain essentially 
unchanged. Despite some organizational reshuffling, recurrent jurisdictional 
adjustments and a penchant for new technocratic ways of control, the basic 
bureaucratic set-up for enforcing media compliance with Party policies stays 
in line with the Leninist arrangements of the 1950s. Within this framework, 
the economic and technological revolution and the arrival of the information 
society in China have created new opportunities for the Chinese media. But even 
though technological progress and commercial interest have driven their surge 
forward, the tight policies of control are a drag on their further development. In 
theory a clear separation of political and commercial matters should solve all 
problems. However, as the principles of self-interest and economic competition 
rebel against the selling of undesired content, in practice conflicts abound.
Negotiating compromises, dodging the intervening powers and seeking safe 

ground by concentrating on glossy entertainment and avoiding political topics 
has become the daily task of many players. Alternatively, they can boost media 
income by breaching taboos and pursuing critical journalism. This requires



Chinese Media Control 113

good connections, argumentative skills and financial assets to back up one’s own 
position. Punishment for offenders of existing policies or crippling economic 
losses due to either non-approved and banned, approved but unprofitable or 
heavily subsidized productions are the wages of those who do not perform well 
in the game. Past instances like half of the movie production shot in vain due to 
censoring practices or two thirds of a journal’s income lost after the removal of 
critical content offer glimpses of the situation.
The Chinese media thus walk a tightrope, with high risks incurred for either 

economic or political failure. In comparison to the former state of affairs, their 
freedom of movement has certainly increased. State and Party agents at the 
grass-roots level exercise the power of interpreting guidelines that are rigid and 
vague at the same time, bending them in the process. The frequent brokering of 
disputes and a permanent renegotiation of fuzzy rules on ill-defined areas lurk 
under the surface of the new Chinese passion for rule by law, here as in many 
other areas. As of today, the final outcome of the struggle for media control 
remains undecided. The impatience of journalists with the tight propaganda 
regime is growing. But both the power and the will to control and intervene 
from on high still seem to be larger than elsewhere in Chinese economic and 
social life.

References

Battistella, Gautier (2005), “Xinhua: La plus grande agence de propagande du 
monde”, in: Reporters Sans Frontieres, Paris. Online: http://www.rsf.org 
/IMG/pdf/Rapport_Xinhua_Fr.pdf (accessed 21 July 2007)

Beida Jade Bird Group, Qingniao sbinian lizan (Congratulations for One Decade 
of Jade Bird). Online: http://www.jadebird.com.cn/group/index (accessed 19 
January 2007)

Brendebach, Martin (2005), “Public Opinion - A New Factor Influencing the 
PRC Press”, in: ASIEN, No.96, pp.29-45 

Central People’s Government of the People’s Republic of China, The Central 
Organizations of the CPC. Online: http://english.gov.cn/2005-09/02/content 
_28610.htm (accessed 30 July 2007)

— (1997), Guojia anquan fa (State Security Law), 22 February 1993. Online: 
http://www.gov.cn/ziliao/flfg/2005-08/05/content_20927.htm (accessed 30 
July 2007)

Chan, Joseph Man (2003), “Administrative Boundaries and Media Marketization,

http://www.rsf.org
http://www.jadebird.com.cn/group/index
http://english.gov.cn/2005-09/02/content
http://www.gov.cn/ziliao/flfg/2005-08/05/content_20927.htm


Thomas Scharping

A Comparative Analysis of the Newspaper, TV and Internet Markets in 
China”, in: Chin-chuan Lee (ed.), Chinese Media, Global Contexts, London: 
RoutledgeCurzon, pp. 159-176

Chang, Won Ho (1989), Mass Media in China, The History and the Future, Ames
CPGPRC see Central People’s Government of the People’s Republic of China
Dittmer, Lowell (1994), “The Politics of Publicity in Reform China”, in: Chin- 
chuan Lee (ed.), China’s Media, Media’s China, Boulder, pp.89-112

Fischer, Doris (2003), UnderstandingMarketisation Within the Chinese Informa
tion Sector - Taking Television as an Example, Cologne University: Institute 
of Broadcasting Economics, Working Paper No. 175

— (2001), “Rückzug des Staates aus dem chinesischen Mediensektor? Neue 
institutionelle Arrangements am Beispiel des Zeitungsmarktes”, in: Asien, 
No.80, pp.5-21

Fu, H.L. & Richard Cullen (1996), Media Law in the PRC, Hongkong
GAPP see General Administration of Press and Publication
General Administration of Press and Publication. Online: http://www.gapp.gov. 
cn

— (2001a), Chuban guanli tiaoli (Regulations on the Administration of Publish­
ing), 25 December 2001. Online: http://www.gapp.gov.cn/GalaxyPortal/in 
ner/zsww/zongsu3.jsp?articleid=5455&boardpid= 103 &boardidl = 115010 
10111507 (accessed 30 July 2007)

— (2001b) Yinshuaye guanli tiaoli (Regulations on the Administration of Printing 
Enterprises), 2 August 2001. Online: http://www.gapp.gov.cn/GalaxyPortal 
/inner/zsww/zongsu3.jsp?articleid=5453&boardpid = 103&boardidl = 1150 
1010111507 (accessed 30 July 2007)

Giese, Karsten (2005), “Freier Diskurs oder perfekter Überwachungsstaat? Iden­
tity Work im chinesischen Internet”, in: China aktuell, No.l, pp.35-51

— (2000), “Das gesetzliche Korsett für das Internet ist eng geschnürt”, in: China 
aktuell, No.10, pp.1173-1181

Gongqingtuan zhongyang xuanchuanbu (2006), Guanyu dui Zhongguo qingnian 
bao Bingdian zhoukan cuowu kan fa ‘Xiandaihua yu lishi jiaoke shu’ de chuli 
jueding (Decision on Handling the Erroneous Publication of ‘Modernization 
and History Textbooks’ by China Youth Daily’s Freezing Point Weekly). 
Online: http://voyage.typepad.com/china/2006/02/post_7.html (accessed 19 
January 2007)

He, Qinglian (2004), Zhongguo zhengfu ruhe kongzhi meiti (Media Control

http://www.gapp.gov
http://www.gapp.gov.cn/GalaxyPortal/in
http://www.gapp.gov.cn/GalaxyPortal
http://voyage.typepad.com/china/2006/02/post_7.html


inese Media Contro

in China), New York. Online: http://ir2008.org/PDF/initiatives/Internet 
/Media-Control_Chinese.pdf

Hsiao, Ching-chang & Timothy Cheek (1995), “Open and Closed Media: Ex­
ternal and Internal Newspapers in the Propaganda System”, in: Carol Lee 
Hamrin & Suisheng Zhao (eds.), Decision Making in Deng’s China, Perspec
tives From Insiders, Armonk, pp.76-87

Hu, Jiwei (2002), Zhiding Zhongguo diyi bu xinwenfa de jianxin yu eyun (The 
Tribulations and Ill Fate of Devising China’s First Law of the Press), Parts 1-
8. Online: http://www.xys.org/ebooks/others/history/contemporary/hujiwei 
/xinwenfal.txt (accessed 29 March 2006)

Hughes, Christopher R. & Gudrun Wacker (eds.) (2003), China and the Internet, 
Politics of the Digital Leap Forward, London

Jiao, Guobiao (2004), Declaration of the Campaign Against the Central Pro
paganda Department. Online: www.zonaeuropa.eom/20040505_2.html 
(accessed 13 March 2006)

Jingji cankao bao (Economic Information Daily) (2007), Beijing, 04.01.2007. 
Online: http://jjckb.xinhuanet.com

Klaschka, Siegfried (1991), Die Presse im China der Modernisierungen, Historische 
Entwicklung, theoretische Vorgaben und exemplarische Inhalte, Hamburg

Lee, Chin-chuan (2003) (ed.), Chinese Media, Global Contexts, London
Li, Changchun (2007), Quanmian luoshi kexue fazhan guan, tuijin wenhua 
tizhi gaige (Go All Out to Establish a Standpoint of Scientific Development, 
Promote a Reform of the Cultural System). Online: http://news.xinhuanet. 
com/zgjx/2007-01/22/content_5635363.htm (accessed 30 July 2007)

Li, Datong (2006), Nimen you quan zhidao zhenxiang (You Have the Power to 
Know the Truth). Online: http://voyage.typepad.com/china/2006/02/post 
_8.html (accessed 19 January 2007)

— (2005), Jiu Zhongguo qingnian bao xin de kaoping banfa zhi Li Erliang 
zongbianji bing benjie bianweihui de gongkai xin (Open Letter to Editor- 
in-Chief Li Erliang and the Incumbent Editorial Committee on the New 
Evaluation Procedures of China Youth Daily). Online: http://www.xys-reader. 
org/v.php?id=http://www.xys.org/xys/ebooks/others/report/zqb.txt (accessed 
31 July 2007)

Li, Erliang (2005), Wo de ji dian yijian: huifu Li Datong (Some Opinions of Mine: 
A Reply to Li Datong). Online: http://boxun.com/hero/cloudwatching/149 
_1.shtml (accessed 19 January 2007)

http://ir2008.org/PDF/initiatives/Internet
http://www.xys.org/ebooks/others/history/contemporary/hujiwei
http://www.zonaeuropa.eom/20040505_2.html
http://jjckb.xinhuanet.com
http://news.xinhuanet
http://voyage.typepad.com/china/2006/02/post
http://www.xys-reader
http://www.xys.org/xys/ebooks/others/report/zqb.txt
http://boxun.com/hero/cloudwatching/149


116 Thomas Scharping

Li, Xiaoping (1991), “The Chinese Television System and Television News”, in:
China Quarterly, No. 126, London, pp.340-355 

Liu, Alan P. (1971), Communication and National Integration in Communist 
China, Berkeley

Liu, Binyan (1990), China’s Crisis, China’s Hope, Cambridge, Mass.
Lynch, Daniel C. (1999), After the Propaganda State, Media, Politics, and ‘Thought 
Work’ in Reformed China, Stanford 

Mil see Ministry of Information Industry
Ministry of Information Industry. Online: http:// www.mii.gov.cn 
MPS see Ministry of Public Security
Ministry of Public Security. Online: http://www.mps.gov.cn 
New Threads (2006), Xinwen yueping (Critical Readings of News), No.34/2006. 
Online: http://www.xys.org/xys/ebooks/others/report/bingdian4.txt (ac­
cessed 30 July 2007)

Open Net Initiative, Internet Filtering in China in 2004-2005: A Country 
Study. Online: http://www.opennetinitiative.net/studies/china (accessed 30 
July 2007)

People’s Daily Online, Jinnian yulun jiandu zhuming anli (Celebrated Cases 
of Supervision By Public Opinion in Recent Years). Online: http://politics. 
people.com.cn/GB/1026/3346959.html (accessed 29 March 2006) 

Polumbaum, Judy (1994a), “Striving for Predictability: The Bureaucratization 
of Media Management in China”, in: Chin-chuan Lee (ed.), China’s Media, 
Media’s China, Boulder, pp. 113-128

— (1994b), “To Protect or Restrict? Points of Contention in China’s Draft 
Press Law”, in: Edward J. R. Epstein et al. (eds.), Domestic Law Reforms in 
Post-Mao China, Armonk, pp.247-269

Qing, Xu (2006), Ba ‘xinwen yuepingzu de huairen fangdao yangguang xia (Get 
the Evil Persons From the “Critical Reading Group of News” Into the Open 
Light). Online: http://www.observechina.net/info/artshow.aspPID = 38280 
(accessed 28 March 2006)

Reporters Without Borders (2003), Living Dangerously on the Net. Online: http:
//www.rsf.org/print.php3?id_article = 6793 (accessed 30 July 2007)

SARFT see State Administration of Radio Film and Television 
Schoenhals, Michael (ed.) (1992), “Selections from Propaganda Trends Organ of 
the CCP Central Propaganda Department”, in: Chinese Law and Government, 
Vol.24, No.4, Armonk

http://www.mii.gov.cn
http://www.mps.gov.cn
http://www.xys.org/xys/ebooks/others/report/bingdian4.txt
http://www.opennetinitiative.net/studies/china
http://politics
http://www.observechina.net/info/artshow.aspPID
http://www.rsf.org/print.php3?id_article


Chinese Media Control 117

SCIO see State Council Information Office
State Administration of Radio, Film and Television. Online: http://www.sarft.gov.cn
— (a), Dianshiju zhizuo xukezheng (License for the Production of Television 
Dramas). Online: http://www.sarft.gov.cn/manage/publishfile/104/722.html 
(accessed 30 July 2007)

— (b), Dianying shencha chengxu (Inspection Procedures for Movies). Online: 
http://www.chinasarft.gov.cn/manage/publishfile/27/1104.html (accessed 8 
March 2006)

— (c), Shenqing shezhi dianying xukezheng chengxu (Application Procedures 
for Movie Production Licenses). Online: http://www.sarft.gov.cn/manage 
/publishfile/27/3281.html (accessed 30 July 2007)

— (d), Zhongguo guangbo yingshi jituan jianjie (A Brief Introduction to the China 
TV and Film Broadcasting Group). Online: http://www.sarft.gov.cn/manage 
/publishfile/69/914.html (accessed 30 July 2007)

— (2001), Dianying guanli tiaoli (Regulations on the Administration of Movies), 
12 December 2001. Online: http://www.sarft.gov.cn/manage/publishfile/19 
/685.html (accessed 30 July 2007)

— (1997), Guangbo dianshi guanli tiaoli (Regulations on the Administration 
of Radio and Television), 1 August 1997. Online: http://www.sarft.gov.cn 
/manage/publishfile/19/683.html (accessed 30 July 2007)

State Council Information Office. Online: http://www.scio.gov.cn
Willmann, Katrin (2006), “Verschärfte Medienkontrolle oder Protektionismus?”, 
in: China aktuell, No.5, pp.83-90

Wei, Yongzheng (2002), Xiniven chuanbo fa jiaocheng (Textbook of News and 
Communication Law), Beijing

Wu, Guogang (1994), “Command Communication: The Politics of Editotial 
Formulation in the People’s Daily”, in: China Quarterly, No. 137, London, 
pp.194-211

Wu, Xuecan (2002), Ran meige ren dou biancheng jianchayuan - Zhongguo 
gongchandang dui meiti de quan fangwei kongzhi (Let Everybody Become a 
Supervisor - The All-Pervasive Media Control of the Chinese Communist 
Party). Online: http://www.bignews.org/20020312.txt (accessed 30 July
2007)

Xinhua, http://www.xinhuanet.com
Zhang, Xiaogang (1993), “The Market Versus the State, The Chinese Press Since 
Tiananmen”, in: Journal of International Affairs, Vol.47, No.l, pp.195-221

http://www.sarft.gov.cn
http://www.sarft.gov.cn/manage/publishfile/104/722.html
http://www.chinasarft.gov.cn/manage/publishfile/27/1104.html
http://www.sarft.gov.cn/manage
http://www.sarft.gov.cn/manage
http://www.sarft.gov.cn/manage/publishfile/19
http://www.sarft.gov.cn
http://www.scio.gov.cn
http://www.bignews.org/20020312.txt
http://www.xinhuanet.com


Thomas ScharpiniDEL

Zhao, Yuezhi (1998J, Media, Market and Democracy in China, Princeton
Zhengzhi.com, Zhongqingbao yu Beida qingniao hezuo gaozhong (Cooperation 
Between China Youth Daily and Beida Jade Bird Group Terminated). Online: 
http://www.zhengzhi.com/cmyj/qingwen.htm (accessed 19 January 2007)

Zhongguo gongchandang (Communist Party of China), Zhonggong zhongyang 
zhishu jigou ji fuzeren (Organs and Their Responsible Persons Directly Under 
the CCP CC). Online: http://cpc.people.com.cn/GB/64162/ 64163/4441072. 
hmtl (accessed 30 July 2007)

Zhongguo qingnian bao (China Youth Daily) (2005a), Zhongguo qingnian 
bao caibian renyuan jixiao kaoping tiaoli (Regulations For the Evalua­
tion of Merit of Reporters and Editors of China Youth Daily). On­
line: http://www.xys-reader.Org/v.php ?id=http://www.xys.org/xys/ebooks 
/others/report/zqb5.txt (accessed 31 July 2007)

— (2005b), Zhongguo qingnian bao zhoukan zhongxin taolun kaoping 
fang’an huiyi jilu (Minutes of the Meeting of the China Youth Daily 
Weekend Edition Center for Discussing the Evaluation Scheme). On­
line: http://www.xys-reader.org/v.php?id=http://www.xys.org/xys/ebooks 

/others/report/zqb3.txt (accessed 31 July 2007)
Zhongyang xuanchuanbu (2006), Gongwuyuan luyong kaoshi zhaosheng 
jianzhang (Short Job Descriptions for Entrants in the 2006 Employment 
Concourse of the CC Propaganda Department). Online: http://edu.qq.com 
/a/20051013/000049.htm (accessed 30 July 2007)

Zhonggong zhongyang xuanchuanbu (2003), 2004 nian xuanchuan sixiang 
gongzuo yaodian (Main Points for Propaganda and Ideological Work in
2004). Online: http://www.sxufe.edu.cn/xuexiao/danwei/cddw/lwjy/xxzl 

/12.htm (accessed 26 November 2005)
— (2002), Buxu baodao, caozuo, pingdian, guanzhu, guchui (Forbidden to 
Report, Make Up, Comment, Follow Up or Propagate). Online: http: 
//www.asiademo.org/2002/06/20020628c.htm (accessed 26 November 2005)

http://www.zhengzhi.com/cmyj/qingwen.htm
http://cpc.people.com.cn/GB/64162/
http://www.xys-reader.Org/v.php
http://www.xys.org/xys/ebooks
http://www.xys-reader.org/v.php?id=http://www.xys.org/xys/ebooks
http://edu.qq.com
http://www.sxufe.edu.cn/xuexiao/danwei/cddw/lwjy/xxzl
http://www.asiademo.org/2002/06/20020628c.htm

