https://hasp.ub.uni-heidelberg.de/journals/chakt/issue/feedChina aktuell2020-12-01T14:37:39+00:00Jan LüthJan.Lueth@giga-hamburg.deOpen Journal Systems<p><strong>China aktuell</strong> war eine wissenschaftliche Fachzeitschrift zu politischen, wirtschaftlichen und sozialen Entwicklungen in der Volksrepublik China sowie in Hongkong, Macau und Taiwan. Sie erschien zwischen 1972 und 2009 und wird seit Anfang 2009 als Journal of Current Chinese Affairs in englischer Sprache weitergeführt.</p> <div class="toctitle" dir="ltr" lang="de"> </div> <p>Herausgeber von <em>China aktuell</em> war das GIGA Institute of Asian Studies (GIGA Institut für Asienkunde) in Hamburg. Die zweimonatlich erschienene Zeitschrift war Teil der GIGA Journal Family des GIGA German Institute of Global and Area Studies (Hamburg).</p>https://hasp.ub.uni-heidelberg.de/journals/chakt/article/view/13029Titelei/Inhalt2020-12-01T14:37:39+00:00Die Redaktionxa-ojs@ub.uni-heidelberg.de2020-11-02T00:00:00+00:00Copyright (c) 2008 https://hasp.ub.uni-heidelberg.de/journals/chakt/article/view/13030A New Political Role? Discursive Strategies of Critical Journalists in China 2020-12-01T14:37:35+00:00Elin Seatherxa-ojs@ub.uni-heidelberg.de<p>The simple opposition between free and restricted media is insufficient for understanding the dynamics within the Chinese media field. The media has diversified greatly during the last two decades, and social problems have become part of public discourse. Critical journalists in China have formulated a new professional identity. The hegemonic role of the Chinese media holds that journalists are propaganda workers, and that their main assignment is to forward the party line. Critical journalists oppose this definition of their role and seek to articulate a position that enables them to report more freely about social problems.</p>2020-11-03T00:00:00+00:00Copyright (c) 2008 Elin Seatherhttps://hasp.ub.uni-heidelberg.de/journals/chakt/article/view/13031Democracy Postponed: Chinese Learning from the Soviet Collapse 2020-12-01T14:37:34+00:00Neil Munroxa-ojs@ub.uni-heidelberg.de<p>This article analyses the significance of Chinese learning from the Soviet collapse with reference to prospects for direct, semi-competitive elections to the National People’s Congress. It shows that the decay of the system of soviets, which is a euphemism for the emasculation of the powers of popular assemblies and the empty ritual of elections without choice, is widely perceived as a reason for the Soviet collapse. However, there is a lack of clarity about the functions which the system of soviets, or in China people’s congresses, ought to fulfil, with legitimating, legislative, and supervisory functions receiving different emphases, and there is entrenched disagreement about how far China should depart from the traditional Leninist model. Although Gorbachev’s reforms are seen as misconceived, in the longer term there may be little alternative to the introduction of direct, semi-competitive elections if the rhetoric of “socialist democracy” is to have any credibility. (Manuscript received August 19, 2008; accepted for publication November 10, 2008)</p>2020-11-03T00:00:00+00:00Copyright (c) 2008 Neil Munrohttps://hasp.ub.uni-heidelberg.de/journals/chakt/article/view/13032Harmonisierung per Gesetz - Arbeitskonflikte in China und das neue Arbeitskonfliktgesetz2020-12-01T14:37:32+00:00Günter Schucherxa-ojs@ub.uni-heidelberg.de<p>Die Zahl der Arbeitsstreitigkeiten in China ist in den letzten zehn Jahren dramatisch gestiegen und hat nach Inkrafttreten des Arbeitsvertragsgesetzes am 1. Januar 2008 noch einmal zugenommen. Am 1. Mai 2008 wurde das neue Gesetz über Schlichtung und Schiedsverfahren bei Arbeitsstreitigkeiten wirksam, das vorherige Regeln im Arbeitsgesetz von 1995 ersetzt. Es soll u.a. durch die Verlängerung von Antragsfristen, die Verkürzung von Bearbeitungszeiten und stärkere Rechtsverbindlichkeit von Schiedssprüchen den Zugang für Arbeiter zu Schlichtung und Schiedsverfahren erleichtern und sie durch erhöhte Effizienz dieser Regelungsformen davon abhalten, zum Mittel des offenen Protestes zu greifen. Vieles deutet jedoch darauf hin, dass die zunehmende Komplexität der Konflikte und ein Trend zur „Ver-Kollektivierung“ die Ineffizienz von Schlichtung und Schiedsverfahren weiter verstärken werden. Da die Proteste allerdings vorläufig lokal und fragmentiert bleiben, stellen sie kaum eine Gefahr für Regierung und Partei dar. (Manuskript eingereicht am 16.09.2008; zur Veröffentlichung angenommen am 27.10.2008)</p>2020-11-03T00:00:00+00:00Copyright (c) 2008 Günter Schucherhttps://hasp.ub.uni-heidelberg.de/journals/chakt/article/view/13034The Changing Political and Governance Architecture in China2020-12-01T14:37:37+00:00Hairong Laixa-ojs@ub.uni-heidelberg.de<p>The changes in China in the past thirty years have been not only economic but also political. Although there have been setbacks and sometimes even reversals, there has been a more or less clear tendency of moving away from “totalitarianism”. This tendency is shown in 1) reshuffled state-society relations, whereby the role of the state has decreased and the role of society has increased; 2) accelerated decentralization and devolution within the state; 3) gradually emerging checks and balances within the state and over the state by the people on a legal basis; 4) the institutionalization of limited terms of power holding and the peaceful transfer of power; 5) an ideological reconfiguration, whereby the concept of socialism and the mission of the party have been redefined; and 6) the growing independence of a citizenry with increasingly diverse values and life styles. There is strong momentum for the political evolution to continue. However, there is still uncertainty as to where it will end, and this future end partly depends on how the outside world engages with China.</p>2020-11-03T00:00:00+00:00Copyright (c) 2008 Hairong Laihttps://hasp.ub.uni-heidelberg.de/journals/chakt/article/view/13041Maintaining Chinese Management Talent in Western Subsidiaries2020-12-01T14:37:28+00:00Horst Groenewaldxa-ojs@ub.uni-heidelberg.de<p>Western companies uniformly point out that the competition for qualified local executives in China is becoming increasingly tough. Employees recruited at great expense and trained with a lot of commitment are ruthlessly wooed away by competitors, so that the talk about a “war for talent” is totally appropriate. The result is an urgent need for those responsible for personnel to explore the reasons for these high fluctuation rates and to optimize concepts and instruments for ensuring adequate employee loyalty. The author provides an overview of fluctuation and retention concepts in foreign-invested companies and summarizes the statements of 63 German, Swiss, and Austrian experts as well as 55 Chinese personnel and general managers.</p>2020-11-03T00:00:00+00:00Copyright (c) 2008 Horst Groenewaldhttps://hasp.ub.uni-heidelberg.de/journals/chakt/article/view/13086Regulation, Evaluation, and Certification of NGOs in the P.R. China2020-12-01T14:37:24+00:00Berthold Kuhnxa-ojs@ub.uni-heidelberg.de<p>This paper looks at the regulation and evaluation of non-governmental organizations (NGOs) in the People’s Republic (P.R.) of China as a means to build trust with the public, the government and the corporate sector. It puts special emphasis on the analysis of NGO certification systems in different countries and regions, with reference to the principles and good practices laid out by the International Committee on Fundraising Organizations (ICFO). NGO self-regulation accompanied by third-party evaluation and monitoring is a trend increasingly embraced in both developed and developing countries. Taking into account the situation in mainland China, it seems that having the government taking the lead in steering and providing initial support to such a certification scheme is unavoidable. In the P.R. China, the likely scenario for the NGO sector is that state authorities will take the lead in designing NGO evaluation and certification systems. However, the relevant authorities seem inclined to engage in a process of consultation and draw on academic expertise and international experience.</p>2020-11-09T00:00:00+00:00Copyright (c) 2008 Berthold Kuhnhttps://hasp.ub.uni-heidelberg.de/journals/chakt/article/view/13087Einheitlichkeit oder Pluralismus des Rechts? Zur „Wiederentdeckung" des Gewohnheitsrechts in der VR China2020-12-01T14:37:22+00:00Robert Heuserxa-ojs@ub.uni-heidelberg.de<p>Ist die Rede von unterschiedlichen Rechtssystemen in China, so denken wir gleich an den aus dem Prinzip „Ein Land, zwei Systeme“ resultierenden Pluralismus in Greater China, die vornehmlich kolonial vermittelte Koexistenz von britischem, portugiesischem und - im weitesten Rahmen - taiwanischem Recht mit dem Recht der VR China. An zweiter Stelle mag man an eine Art von Pluralisierung denken, wie sie aus der zentral- oder gesamtstaatlichen Gesetzgebung einerseits und der Rechtssetzung auf Provinzebene andererseits resultiert. Eine andere Art rechtsnormativer Vielfalt tritt uns vor Augen, wenn wir eine berühmte Rechtsquellenregel lesen, die zuerst im schweizerischen Zivilgesetzbuch (ZGB) von 1907 formuliert wurde, dann leicht abgewandelt vom ZGB-Entwurf von 1911 aufgegriffen und in dessen Nachfolge von den Nanjinger Rechtsreformern im Jahr 1929 an den Anfang des ZGB der Republik China gestellt wurde. Dort lesen wir: „Ist ein bürgerlichrechtlicher Fall vom Gesetz nicht geregelt, so ist die Gewohnheit maßgeblich“, sofern die betreffende Gewohnheit „der öffentlichen Ordnung oder den guten Sitten nicht zuwiderläuft“ (§§ 1,2) (Bünger 1934:101). </p>2020-11-09T00:00:00+00:00Copyright (c) 2008 Robert Heuserhttps://hasp.ub.uni-heidelberg.de/journals/chakt/article/view/13088Entspannung an der Taiwan-Straße: ein Land, zwei Regionen2020-12-01T14:37:26+00:00Hans-Wilm Schüttexa-ojs@ub.uni-heidelberg.de<p>Es war klar, dass es so nicht weitergehen konnte: Alle Versuche Präsident Chen Shui-bians, Taiwan gegenüber der Welt als unabhängigen Staat hinzustellen, waren gescheitert - die wiederholten Aufnahmeanträge bei der Weltgesundheitsorganisation WHO und bei der UNO waren abgelehnt worden, die Volksabstimmungen, in denen Taiwans Bürger gegenüber der Volksrepublik China und der Weltöffentlichkeit ihre Stimme erheben sollten, waren wegen mangelnder Teilnahme ungültig, und aus diesen wie aus anderen Gründen hatte das Volk die Demokratische Fortschrittspartei (DPP) Chen Shui-bians nach acht Jahren wieder auf die Oppositionsbank geschickt. Sein Nachfolger Ma Ying-jeou (Ma Yingjiu), den die Wähler im März 2008 auf den Schild gehoben und vorab, bei den Parlamentswahlen im Januar 2008, bereits mit einer üppigen Machtbasis im Legislativ-Yuan versehen hatten, hatte es insofern leicht, sich auch mit einer anderen Chinapolitik zu empfehlen. </p>2020-11-09T00:00:00+00:00Copyright (c) 2008 Hans-Wilm Schütte